Gezond met je smartphone

fitnessIedereen vindt het belangrijk om gezond te blijven. Gezondheid gaat gepaard met geluk dus probeert vrijwel iedereen, ieder op zijn eigen manier, om zo fit mogelijk te blijden. Ook de politiek bemoeit zich met de gezondheid van de burgers. Het kabinet heeft aangegeven in 2013 extra maatregelen te nemen om een gezonde levensstijl te stimuleren. Het CDA en D66 pleiten daarnaast ook voor een speciale ambassadeur die zich moet gaan inzetten voor een gezonder leven van de Nederlander.

Gezondheid
We leven tegenwoordig in een wereld vol technologie en de smartphone steekt hier met kop en schouders bovenuit. We zijn eigenlijk al bijna zover dat we ons kunnen afvragen: wie heeft er eigenlijk nog geen smartphone? Uit recent wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat de helft van de vrouwen in de VS haar mobieltje met internet meer waardeert dan een avontuur tussen de lakens met haar partner!

Vaak wordt beweerd dat smartphones slecht zouden zijn voor de gezondheid. Wij laten hier zien hoe je je smartphone ook juist kan gebruiken om gezond te worden én te blijven.

Hardlopen
Met handige apps als Runkeeper, Marathon Training of Marathon’s World wordt hardlopen een stuk leuker. Met deze apps stel je een trainingsprogramma samen, laat je je tijdens het hardlopen motiveren en instrueren en kun je meteen zien wat je prestaties zijn. Als je een dure high-end smartphone hebt en hiermee wilt gaan hardlopen, is het handig om deze te beschermen tegen zweet en stootschade. Dit kun je bijvoorbeeld doen met Sony Xperia SP hoesjes of Sony Xperia E hoesjes, maar ideaal is zo’n speciale sportarmband voor de smartphone. Hiermee zit je smartphone nooit meer in de weg tijdens het hardlopen en is hij optimaal beschermd.

Fietsen
Dat fietsen goed is voor de gezondheid weet iedereen. Niet alleen lichamelijk, maar zoals veel andere sporten, is het ook geestelijk gezond om regelmatig te fietsen. Fietsen is een goedkope en gemakkelijke manier om in beweging te blijven én om gewicht te verliezen. Door één uur op een normaal tempo te fietsen verbrand je al 500 kilocalorieën. Je kunt in een week tijd een halve kilo afvallen door vijf uur per week op de fiets te zitten.

Ook op de fiets kan de smartphone goed van pas komen. Zeker als je het niet gewend bent om grote afstanden af te leggen kan het knap lastig zijn om uit je hoofd te bepalen welke kant je op moet. Met een smartphone kun je eenvoudig navigeren en behoort verdwalen tot het verleden.

Tip: Gebruik zo’n handige smartphonehouder voor op de fiets. Deze monteer je op het stuur en je kunt hier vervolgens eenvoudig je telefoon in klemmen. Kies een route en je smartphone houdt precies bij waar je bent, hoeveel kilometer je er al op hebt zitten en hoeveel calorieën je hebt verbrand.

Handige apps voor op de fiets zijn ‘fiets!’, ‘fietsen123’ en ‘ANWB fietsen’. Met deze apps kun je niet alleen navigeren, maar ook van tevoren een mooie route plannen en onderweg informatie krijgen over bezienswaardigheden en terrasjes.

Je smartphone helpt je met afvallen
Er zijn ontelbare dieet-apps waarmee je op je smartphone kunt bijhouden wat je eet, hoeveel calorieën je binnenkrijgt en hoeveel je al bent afgevallen. Lekker makkelijk, want je smartphone pak je er toch eerder bij om een handig dieet of een gezonde maaltijd op te zoeken dan de ouderwetse computer. Tegen de tijd dat je thuis bent, ben je vaak alweer vergeten wat je precies wilde opzoeken.

Tip: Gebruik de Smulweb-app om eenvoudig gezonde én lekkere gerechten op te sporen. Zo kun je lekker eten, en tegelijkertijd gezond blijven omdat je maaltijd veel minder calorieën bevat.

Sociale media activeert
Met sociale media zoals Twitter, Facebook en Instagram kom je vaak de beste ideeën tegen. De leukste fashion-items zoals hippe kleding of stoere beschermhoesjes en onbekende festivals komen langs. Behalve leuke ideeën kun je via de sociale media natuurlijk ook gezonde ideeën opdoen. Zo vind je er bijvoorbeeld aanbevelingen voor gezonde restaurants of voor een goede sportschool bij jou in de buurt.

Tip: Volg met Instagram personen die veel met gezondheid bezig zijn. Op deze manier word je telkens weer op ideeën gebracht door mensen die foto’s delen van bijvoorbeeld een caloriearm superfoodontbijt of een eiwitrijke maaltijd. Daarnaast werken sociale media voor veel mensen ook motiverend. Als jij constant foto’s voorbij ziet komen van sportieve lichamen, dan word je onbewust getriggerd om zelf ook te sporten. Andersom werkt het trouwens ook: zie je foto’s van ongezonde maaltijden of ongezonde personen, dan word jij je er sneller bewust van dat dat iets is wat jij niet wilt.

Niet alleen maar ongezond
Gebruik je smartphone op een gezonde manier. Ga er niet uren achter elkaar op zitten gamen of chatten en staar er ook niet te lang naar vlak voordat je gaat slapen, maar gebruik hem juist om gezond te blijven!

4 Reacties // Reageer

4 thoughts on “Gezond met je smartphone

  1. sjors

    Alles kan tegenwoordig met een smartphone!

      /  
  2. sjors

    Met een smartphone kan je tegenwoordig alles doen!

      /  
  3. Sasha

    Ik gebruik zelf Runtastic app voor joggen. Geweldige app! Kan niet zonder!

      /  
  4. Gijs

    Ik gebruik runkeeper altijd samen met zo’n sportarmband voor de iPhone. Volgens mij van http://www.iphone-cases.nl/

      /  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>