Welke vetpercentage meting is het meest betrouwbaar?

Tanita vs huidplooi

Er bestaan veel verschillende methodes en manieren om het vetpercentage te bepalen. Bekende manieren om het vetpercentage te meten zijn: Huidplooimetingen, BIA/impedantiemeter (Tanita weegschalen enz.), onderwatermetingen, bod pod, ultra sound en dexa scans. De twee meest populaire metingen zijn huidplooi metingen en meten met een impedantiemeter (weegschaal). De vraag is: Welke van de twee is betrouwbaarder en preciezer? Eerst even een korte uitleg over hoe de beide metingen werken:

Huidplooimeting:

Bij een huidplooimeting wordt er gebruik gemaakt van een speciale tang waarbij je de dikte van de huidplooi in millimeters nauwkeurig mee kan aflezen. In de meeste gevallen wordt er gebruikt gemaakt van de 4-puntsmeting, maar af en toe word er ook een 3-puntsmeting of zelfs een 8-puntsmeting uitgevoerd. Als je niemand hebt die de meeting bij jou kan uitvoeren, of als je liever bij jezelf de huidplooimeting uit wilt voeren kan je alleen een 3-puntsmeting doen. Bij een 4-puntsmeting worden er huidplooien bij 4 punten op het lichaam gemeten:
- Bij de biceps (Bicipitalis)
- Bij de triceps (Tricipitalis)
- Bij de onderste punt van het schouderblad (Subscapularis)
- Op de taille, vlak boven het bovenbeen (Supra-iliacalis)
Voor het omrekenen van de gemeten som van de huidplooidikten naar een percentage lichaamsvet wordt gebruik gemaakt van de methode van Durnin en Womersley (1974). Deze gaan uit van de som van vier huidplooidikten.

Het voordeel van de nauwkeurigheid van de huidplooimeting is dat deze meting alléén afhankelijk is van de volgende aspecten:

- De persoon die de meting uitvoert moet het zo nauwkeurig mogelijk uitvoeren. (als je zelf een 3-puntsmeeting doet is er de kans dat je onbewust manipuleert d.m.v. de huidplooitang dichter de knijpen)
- De meting mag niet na de training gedaan worden omdat de spieren niet op spanning mogen staan.
- Het is bij iedereen mogelijk, behalve bij mensen met morbide obesitas vanwege een huidplooi die dikker is dan de tang zelf, en bij bejaarden omdat de spieren van bejaarden zo slap kunnen hangen dat deze aangezien kunnen worden als deel van de huidplooi.
- De huidplooi meting moet minsten 3 keer achter elkaar uitgevoerd worden en hiervan moet het gemiddelde genomen worden.

Het nadeel van de huidplooimeting is dus dat het aardig wat tijd en concentratie kost en dat je alleen de 3-puntsmeting kan uitvoeren als je alleen bent. Voor alle metingen waar meer dan 3 punten worden gemeten, heb je dus iemand nodig die de meeting uitvoert. Uiteraard moet deze persoon goed weten wat hij of zij doet.

Impedantiemeter (Tanita of Omron weegschaal):

Vrijwel alle weegschalen die het vetpercentage kunnen berekenen maken gebruik van BIA (Bioelectrical impedance analysis). Bij deze methode worden zwakke elektrische stroompjes door je lichaam gestuurd. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het feit dat vet stroom veel slechter geleid dan andere lichaamsweefsels zoals spieren. Hoe sneller de stroomsignaaltjes worden geleid, hoe minder vetweefsel zou je dus denken. Als je gaat meten met een impedantiemeter (Tanita weegschaal) zijn er echter veel meer aspecten waar rekening gehouden mee moet worden. Deze meting is namelijk afhankelijk van de hydratatie (waterniveau/vochtgehalte) van het lichaam.

Voor een zo correct en nauwkeurig mogelijke meting met een Tanita weegschaal, moet er aan onderstaande voorwaarden worden voldaan:

- Meet het liefst in de vroege avond vóór de maaltijd, wanneer het hydratatieniveau het meest stabiel is.
- Meet minstens drie uur ná maaltijden
- Meet twaalf uur of langer na intensieve lichamelijke activiteiten.
- Meet nooit na een training
- Urineer indien mogelijk voor het uitvoeren van de Tanita meting.
- Meet altijd op dezelfde dag
- Meet Altijd op dezelfde tijd van de dag
- Geen alcohol gebruiken gedurende twaalf uur vóór het uitvoeren van de Tanita meting
- Geen buitensporige maaltijden (cheatmeals) de dag voor het uitvoeren van de Tanita meting
- Naast het niet eten voor de meting, gedurende drie uur vóór de meting ook niet drinken
- Voor vrouwen: niet meten tijdens de menstruatieperiode

Andere factoren die het hydratatieniveau en dus de nauwkeurigheid van de metingen kunnen beïnvloeden zijn:

- Temperatuur
- Medische aandoeningen
- Medicatie
- Cafeïne

Dus: alléén als je aan bovenstaande voorwaarden voldoet, is de meting met een impedantiemeter (Tanita weegschaal) zo nauwkeurig mogelijk, en dat is een groot nadeel.

Het voordeel van de impedantieweegschaal ten opzichte van de huidplooimeting is dat de Impedantieweegschaal veel minder tijd in beslag neemt, je de meting altijd zelf kan uitvoeren (als je weet hoe de weegschaal ingesteld moet worden), en je alleen je schoenen en sokken uit hoeft te doen in plaats van je shirt.

Conclusie:

De hoeveelheid vocht in het lichaam verschild altijd per dag/tijdstip en aangezien de impedantiemeter afhankelijk is van het hydratatieniveau van het lichaam, is deze meting het minst nauwkeurig van beide vetpercentage metingen.
Ook geeft de impedantiemeter de meest verschillende uitkomsten weer per dag. Zo kan je volgens de impedantiemeter in de ochtend na het ontbijt 15% vetpercentage hebben en in de vroege avond 13.5% (dit komt dus door de verschillende hydratatieniveaus van het lichaam op een dag).

Kies dus als het gaat om betrouwbaarheid en nauwkeurigheid voor de huidplooimeting!

Omdat de meeste sportscholen in het bezit zijn van een impedantiemeter (omdat deze populairder zijn) en minder sportscholen een huidplooitang in het bezit hebben, en je voorkeur toch bij de impedantiemeter blijft. Meet dan telkens om de 3 maanden. Dit geeft je vooruitgang in vetpercentage en andere aspecten die de impedantiemeter meet (visceraal vet ect.) het beste weer, en zo zie je ook nog eens het meeste verschil. Gebruik de huidplooimeting als je vaker het vetpercentage wilt meten.

Lees ook:Kilo’s zijn het minst belangrijk tijdens het afvallen
Lees ook:Hoe fit ben jij? Vraag het je oordopjes!
Lees ook:Zoveel mensen doen aan fitness!
Lees ook:Sta vaker op de weegschaal
Lees ook:Joggers 34% minder kans op fatale ziektes

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>