HIIT training: De ultieme vet verbrander!

HIIT

HIIT Staat voor High Intensity Interval Training. Voor zowel iedereen die zo snel mogelijk wilt afvallen, iedereen die zijn/haar uithoudingsvermogen wilt verbeteren én iedereen die wilt aankomen in spiermassa is deze trainingsmethode 1 van de beste trainingen die er op dit moment zijn. Een HIIT workout is kort maar extreem krachtig. Het grote voordeel van een HIIT training is dat het voor het verbranden van vet maar liefst 50% effectiever is dan die lange saaie cardio sessies! Een HIIT training duurt tussen de 15 en 20 minuten. Als je 2 keer in de week een goede HIIT training uitvoert, verbrand het lichaam meer vet dan 4 keer in de week voor 45 minuten lang zitten hannesen op de loopband, fiets of crosstrainer.

Wat is HIIT?

Een interval is een rustigere periode tussen 2 intensievere periodes in. Je wisselt dus telkens af van een super hoge intensiteit naar een korte rust (interval) en daarna weer een extreem hoge intensiteit. Zoals hierboven ook al staat aangegeven duurt een HIIT training niet korter dan 15, en niet langer dan 20 minuten (geloof me, dat wil je ook niet!). Een klassiek voorbeeld is de sprint HIIT training: Je begint met een relatief rustig tempo te joggen voor 60 seconden lang. Na 60 seconden ga je sprinten, zo snel als je kan op 100% van je kunnen. Dit houd je vol voor 30 seconden. Als de 30 seconden voorbij zijn ga je weer rustig joggen voor 60 seconden. Dit herhaal je zo’n 6 tot maximaal 12 keer. Voor de HIIT dient er ten alle tijden een warming-up gedaan te worden en na de HIIT dient er altijd een cooling-down te worden uitgevoerd.

HIIT in de fitness:

In de Fitness kan HIIT ook prima worden uitgevoerd. Dit werkt als volgt: kies als beginner 6, als ervaren 8-10 en als expert fitness beoefenaar 10-12 intensieve fitness oefeningen uit. Een aantal goede voorbeelden zijn: Burpees, Jumpsquats, Jumplunges, Mountainclimbers enz. (vooral spring oefeingen zijn erg zwaar en typische HIIT oefeningen). Je voert de eerste oefening op maximaal, explosief en extreem intensief vermogen uit voor 40 seconden. Daarna houd je 30 seconden rust en als de 30 seconden over zijn voer je de volgende oefening uit, op weer zo’n hoge intensiteit voor 40 seconden. Tijdens het uitvoeren van de oefeningen dient de hartslag bijna tegen het maximum (90-95%) te zitten. Je gaat dus helemaal kapot. Zorg er uiteraard wel voor dat je de oefeningen correct uitvoert, anders is de kans op blessures erg groot. HIIT training is dus alleen voor de ervaren sporters die weten hoe je een oefening correct uit moet voeren.

Verschillende vormen:

Hierboven heb ik een voorbeeld gegeven van 40 seconden uitvoeren – 30 seconden rust. Hierin zijn veel verschillende keuzes mogelijk zoals:
Half-Heel: 30 seconden uitvoeren – 60 seconden rust of 20 seconden uitvoeren – 40 seconden rust. Dit is de makkelijkste variant, omdat je langer rust (interval) hebt dan dat je de oefeningen uitvoert
Heel-Heel: 30 seconden uitvoeren – 30 seconden rust of 40 seconden uitvoeren – 40 seconden rust. Dit is al een stukje moeilijker omdat je even lang rust (interval) hebt dan het uitvoeren van de oefeningen.
Heel-Half: 60 seconden uitvoeren – 30 seconden rust of 40 seconden uitvoeren – 20 seconden rust. Dit is een nog veel moeilijkere variant, omdat je hier de oefeningen de helft langer uitvoert dan dat je rust hebt. Dit is dan ook alleen weggelegd voor de ervaren sportbeoefenaars.

Andere voordelen van HIIT training:

Naast het grootste voordeel dat het echt een vet burner is en veel effectiever is als de cardio apparaten, is HIIT training ook nog is enorm goed voor het verbeteren van je uithoudingsvermogen (conditie). HIIT training pakt namelijk zowel het aerobe energiesysteem als het anaerobe energiesysteem aan. Dit is cruciaal voor het verbeteren van je conditie. Een ander voordeel is dat HIIT training je groeihormoon stimuleert en dus zorgt voor een snellere spieropbouw naast je gewone krachttraining. Ook je metabolisme krijgt een enorme boost dankzij HIIT. Tevens kan een HIIT sessie overal worden uitgevoerd, met of zonder materiaal. Je hoeft er dus niet perse voor naar de gym of naar de atletiekbaan. Het kan ook prima in het park, op het strand of in de achtertuin!

Dus als je die langdradige saaie cardiosessies spuugzat bent en zo snel mogelijk vet wilt verbranden, is HIIT training dé oplossing voor jou!

Lees ook:Fitness mythe: je moet HIIT doen om af te vallen
Lees ook:Sneller fit
Lees ook:37 minuten cardio training
Lees ook:Uit-je-dip-tip: de Tabata-workout
Lees ook:Tabata workout: super intens

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>