Waarom een crashdieet leidt tot het jojo-effect

Iedereen heeft wel is gehoord van het jojo-effect en veel mensen hebben hier ook ervaring mee. De grootste oorzaak van het even snel, of misschien wel sneller, weer aankomen nadat je bent afgevallen is voor velen onbekend. Hoog tijd dat hier verandering in komt dus:

Het jojo-effect

Iedereen die aan het afvallen is, is hier bang voor. Of het jojo-effect ook jou te grazen gaat nemen, ligt aan het soort voedingsschema en dieet wat je volgt. De kans om het jojo-effect te voorkomen is groter als je weet hoe dit effect ontstaat, en hoe het lichaam werkt tijdens het jojo-proces:

Crashdieet

De grootste veroorzaker van het jojo-effect is het crashdieet. Tijdens dit dieet wordt het aantal calorieën dat worden ingenomen beperkt tot het uiterste minimum. Ook wordt er vaak geen vlees of vis gegeten tijdens het crashdieet. Door het lage aantal calorieën en vetten dat binnenkomt val je inderdaad erg snel af, waar veel mensen op doelen. Mensen die een crashdieet volgens zien de kilo’s er tijdens het dieet vanaf vliegen. Na het dieet het crashdieet wordt er met trots gekeken naar het resultaat, tot een maand later, wanneer het aantal afgevallen kilo’s er weer net zo snel aan zitten. Vaak is men dan nóg zwaarder dan voor het crashdieet.

Oorzaak

Tijdens het crashdieet wordt alles beperkt. Hierdoor denkt het lichaam dat er een tekort is aan voedsel in de omgeving waar je leeft, en gaat over in een soort nood/spaarstand. In deze spaarstand houd het lichaam zo veel mogelijk lichaamsvet vast, en slaat zo veel mogelijk vetten van al het voedsel wat binnen komt op. Dit doet het lichaam puur voor bescherming en om uithongering te voorkomen omdat het denkt dat er geen voedsel in de buurt is.

Je kan het goed vergelijken met de batterij van je telefoon: Als de batterij nog 20% over heeft gaat je telefoon over op zijn spaarstand, om op die manier zo lang mogelijk aan te kunnen blijven en niet uit te vallen.

Je lichaam doet precies hetzelfde tijdens een crashdieet, en houd in tijden van nood (tijden dat er schaars voedsel is) zo veel mogelijk vet vast, en slaat zo veel mogelijk vetten op uit het beetje voeding dat binnenkomt.

Na het Crashdieet

Het lichaam gaat niet van de 1 op andere dag weer in zijn normale toestand, dus ook niet als je weer normaal gaat eten na je crashdieet. Het gaat ten eerste erg langzaam, en kan het meerdere weken duren voordat het lichaam weer op zijn normale niveau functioneert. Omdat je na je crashdieet weer normaal gaat eten, gaat de calorie inname weer omhoog. Dit terwijl het lichaam nog steeds in de spaarstand zit en dus nog steeds zo veel mogelijk vetten op slaat uit de voeding dat het binnenkrijgt. Hierdoor stijgt het vetpercentage weer snel omhoog en kom je weer snel aan. Na een paar weken merkt het lichaam dat er weer voldoende voeding beschikbaar is in de omgeving waar je leeft, en schakelt dan weer over naar zijn normale stand.

Telkens opnieuw

De grootste fout die veel mensen maken is dat ze weer beginnen aan het crashdieet omdat ze weer zo snel zijn aangekomen na het crashdieet. Hierdoor gebeurt er weer precies hetzelfde en zal het lichaam weer overgaan op zijn spaarstand. Het resultaat: na je tweede crashdieet kom je wéér super snel aan omdat het lichaam weer tijd nodig heeft om te beseffen dat er weer genoeg voedsel beschikbaar is. Daarom wordt dit het jojo-effect genoemd, omdat een jojo ook telkens op en neer gaat.

Oplossing

Om te voorkomen dat je lichaam over gaat op zijn spaarstand, moet je het lichaam niet het idee geven dat er bijna geen voedsel beschikbaar is. Je zal je calorie inname dus zo moeten aanpassen dat het lichaam niet overgaat in zijn spaarstand, maar wel vet verbrand. Ga daarom uit van een tekort van maximaal 500-600 calorieën. Dit kost misschien wel meer tijd dan een crashdieet, maar wat zeker is, is dat je na je doel te hebben bereikt niet gelijk weer aankomt!

Lees ook:De grootste oorzaken van extra vakantiekilo’s
Lees ook:If It Fits Your Macros: eet wat je wilt en bereik je doel!
Lees ook:Carb Cycling: Minimale spierafbraak en maximale vetverbranding
Lees ook:De beste spier opbouwende voedselgroepen
Lees ook:Waarom dieet-vrije weekenden onzin zijn!

1 Reacties // Reageer

One thought on “Waarom een crashdieet leidt tot het jojo-effect

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>