Rekfouten die je wilt voorkomen

Rekoefeningen doen voor je begint met je workout kan erg verstandig zijn. Als je het verkeerd doet, kan het je workout echter ook benadelen. Dit zijn de meest voorkomende fouten die je niet wilt maken tijden je pre-workout stretch.

Bron: sxc.hu

Bron: sxc.hu

1. Geen warming-up doen
Gewoon beginnen met rekoefeningen zonder je spieren eerst warm gemaakt te hebben is geen goed idee. Je loopt hierdoor namelijk meer kans dat je je spieren overbelast over te ver rekt.

2. Aannemen dat rekoefeningen een goede warming-up is
Dit is namelijk niet waar. Rekoefeningen zijn goed om te doen ná je warming-up en kan zo een deel uitmaken van je warming-up.

3. Te snel door je oefeningen heen gaan
Het is belangrijk dat je hele lichaam goed gerekt wordt. Je kunt je rekoefeningen dan ook niet overhaasten en bijvoorbeeld alleen je benen rekken. Zorg ervoor dat je hele lichaam soepel kan bewegen.

4. Verkeerde ademhaling
Als je rekoefeningen doet moet je er voor zorgen dat je diep inhaalt door je neus, zodat je borst omhoog komt. Adem uit door je mond, terwijl je je spieren het meeste oprekt.

5. Statische stretches
Het werkt wel als je rekt terwijl je stil staat, maar het is beter om in één klap een spiergroep te rekken. Dit kun je het beste doen door een bewegende stretch te doen, zoals een lunch of squat.

6. Pijn negeren tijdens het rekken
Het is normaal dat je een een kleine rek voelt tijdens je oefening. Als je echter een flinke pijnscheut krijgt is het beter dat je stopt en aan een trainer vraagt wat er nu precies verkeerd gaat. Ga ook een aantal dagen niet naar de sportschool, zodat je spieren weer tot rust kunnen komen.

Lees ook:Het belang van rekken en strekken
Lees ook:Nieuwe fitnesstrend: kort maar krachtig
Lees ook:Daarom een warming up
Lees ook:Afvallen in 7 dagen!
Lees ook:Drink chocolademelk na het sporten

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>