Play hard? Voorkom een kater!

Heb ik weer.. Een laptopstoring was er de reden van dat het de afgelopen dagen wat rustig was op fitness.blog.nl. Een wereldvreemde nerd die me nauwelijks durfde aan te kijken in een computerreparatieshop wist me vanmiddag uiteindelijk fluisterend te vertellen dat de harde schijf los zat. Even zachtjes drukken en hij zat weer vast – om vervolgens 25 euro in rekening te brengen. Zo wereldvreemd was ie dus achteraf ook weer niet.

Maar goed m’n laptop doet het weer, en kon ik met een dik half uur oponthoud eindelijk door naar de sportschool. De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat dat enthousiasme afgelopen zaterdag overigens ver te zoeken was – sterker nog, toen zat er waarschijnlijk nog meer leven in m’n laptop dan in mij.. Was vrijdagavond ‘even een klein biertje’ wezen drinken – nou goed je weet hoe dat dan afloopt. Maar ik had met mezelf afgesproken om te gaan sporten de volgende dag, en waar ik vandaan kom schreeuwt men om het hardst “wie ’s avonds uit vissen gaat, ’s ochtends de netten moet drogen”. Oftewel, geen gelul, hop aan de slag.

Dus daar ging ik met m’n goede gedrag, achteraf meer om mezelf nog in de spiegel aan te kunnen kijken dan echt te denken dat ik de pannen van het dak zou trainen. En dus werd het ook niks; zonde van wat een mooie trainingsdag had kunnen zijn. Fitness-weetjes schrijft dat ik er beter aan gedaan had om met mate te drinken (guilty..) en water tussendoor te drinken om m’n vochtbalans op peil te houden. Iedereen weet dat alcohol het lichaam uitdroogt, wat onder meer een kater veroorzaakt (koffie overigens helaas ook, dus doe een poging om daar ook ver van te blijven..).

Daarnaast heeft je lichaam vitaminen nodig om de alcohol af te breken. Een extra dosis vitamine C en aan Vitamine B6 is dus aan te raden. Neem deze dan niet alleen de dag ervoor, maar ook op de dag en avond zelf dat je gezellig op stap gaat. Zo kan je lichaam zich al voorbereiden op de slag die het zal moeten voeren.

Wat ik nog wel eens deed met een milde kater is hardlopen in de buitenlucht. Het verhelpt grotendeels de kater en doordat je gaat zweten verlaten de laatste alcoholresten je lichaam via je poriën. Misschien had ik dat zaterdag ook gewoon moeten doen. Overigens niet aan te bevelen bij overmatige hoofdpijn hebt en misselijkheid

Lees ook:Anti-kater tip: ga sporten!
Lees ook:Beetje alcohol, minder vet
Lees ook:Een vos verliest wel z’n motivatie maar niet z’n streken
Lees ook:Onderzoek bevestigd: Beetje alcohol remt de spiergroei niet
Lees ook:Hoe Chris Pratt in vorm komt voor zijn rol in Marvels “Guardians of the Galaxy”

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>