De oorzaak van slapende voeten tijdens cardio

tintelendevoeten

Heb jij ook wel is last van slapende voeten of tintelende tenen tijdens je cardio sessie of tijdens het sporten? De oorzaak hiervan is logisch te verklaren en ook is het behandelen van slapende voeten tijdens cardio/sport vaak simpeler dan je denkt. 

Slapende voeten / tintelende tenen

Ik als Personal Trainer hoor het regelmatig voorbij komen in de gym. Leden die Last hebben van slapende voeten en tintelende tenen tijdens cardio sessies. Mensen die hier last van hebben maken zich vaak zorgen en dat is ook logisch, want het kan een vreemd en beangstigend gevoel zijn. Toch ligt het probleem dichterbij dan je denkt en kan is het goed te behandelen.

Schoenen

De meeste mensen denken dat de hoofdoorzaak bij de schoenen ligt. Er wordt gedacht dat de schoenen te klein zijn of te strak om de voet zitten en hierdoor de voet wordt dicht gekneld waardoor er geen bloed kan stromen richting te tenen en dat dit dat tintelende gevoel geeft. Aan de ene kant is dit een logische gedachte, maar schoenen zijn niet de hoofdoorzaak van slapende voeten en tintelende tenen.
Als je de verkeerde schoenen draagt zal je er geen last van hebben tijdens alléén de cardio, maar zal je de voet ook tijdens gewoon lopen en tijdens krachttraining voelen. Daarnaast geeft een te strakke schoen een kloppend gevoel dat op een gegeven moment pijn kan gaan doen. Als dit het geval is, ga dan langs een specialist in sportschoenen en koop schoenen die geschikt zijn voor jouw voeten.

Je ziet ook vaak dat mensen nieuwe betere schoenen gaan kopen door het tintelen van de tenen, maar dat de klachten niet weg gaan. Dit is een ander voorbeeld dat het slapen van de voet en het tintelen van de tenen niet aan de schoenen ligt. Tevens merk je het echt wel als je te kleine of verkeerde schoenen draagt.

De hoofdoorzaak:

De oorzaak van het slapen van de voet ligt aan een beknelling van een voetzenuw tussen het 3e en 4e (en soms tussen het 2e en 3e) middenvoetsbeentje. Bij Cardio apparaten zoals de crosstrainer, fiets en de loopband en bij sporten zoals hardlopen, wielrennen en paardrijden wordt met name de voorvoet gebruikt. Hierdoor komt er meer druk op de voorvoet te staan. Dit kan leiden tot een beknelling van de zenuw en dat geeft het slapende, tintelende gevoel.  Dit fenomeen wordt ook wel ‘Mortonse neuralgie’ genoemd en vooral sporters hebben hier dus last van. Ook een verkeerde houding waardoor er een afwijkende voetstand ontstaat kan een oorzaak zijn van het beknellen van de zenuw.

Behandeling:

Het behandelen van slapende voeten tijdens sporten begint bij jezelf. Als je voet slaapt tijdens het sporten, stop dan eventjes en draai de enkel light rond. Ga vooral niet op de voet staan, omdat dit de beknelling alleen maar vergroot. Naast het losdraaien van de enkel moet je ook even je tenen en je been bewegen en losdraaien. Vervolg je training als het gevoel hierna weg is. Als  het gevoel weer terug komt kan de oorzaak liggen aan je houding. Probeer eerst is een andere houding aan te nemen. Het kan namelijk zo zijn dat je onbewust iets gedraaid staat met de heup, waardoor de zenuw van de linker voet beknelt raakt. Vraag een instructeur of trainer om je de goede houding aan te leren. Als het tintelen hierna nog niet is verholpen en als het je training echt verstoord, kun je het beste contact opnemen met een podotherapeut. Die kan je schoenen nakijken en eventueel zolen maken ter ontlasting van de voorvoeten.

Lees ook:Het betere voetenwerk
Lees ook:Nike komt met zelf-strikkende schoenen
Lees ook:Laat je voeten zien op runnersworld.com!
Lees ook:Hoe kun je sneller sprinten?
Lees ook:Superoefeningen voor superstrakke buikspieren

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>