De voor- en nadelen van groepslessen

Groepslessen zijn niet weg te denken uit het fitnesscentrum. Het is een vast onderdeel van de sportschool. Sommige mensen vinden groepslessen geweldig en doen niets anders. Anderen vinden het verschrikkelijk en zijn liever bezig in de fitnesszaal om hun doelen te halen. Groepslessen hebben voordelen maar ook nadelen:

groepslessen

Voordelen:

1 Samen zijn: Samen sporten is leuker dan alleen. Vooral als het een tiental mensen zijn. Dit geeft je meer motivatie dan als je alleen bezig bent met je oefeningen.

2 Doorzettingsvermogen: Daarnaast heb je een groter doorzettingsvermogen tijdens een groepsles. Als je het gevoel hebt dat je aan je max van je kunnen zit, kan je tóch nog dat extra beetje geven. Dit komt doordat de rest doorgaat. Dit geeft je namelijk een mentale boost en daardoor verleg je je grens.

2 Inspirerende instructeur: Een goede instructeur geeft inspiratie, moedigt je aan en sleept je door de les heen. Hierdoor haal je alles uit je groepsles sessie.

3 Motiverende muziek: Muziek is één van de belangrijkste factoren in een groepsles. Goede en bijpassende muziek geeft je nog meer motivatie en daardoor haal je dus nog meer uit je les. Daarnaast is het gewoon leuk om oefeningen te doen op de maat van de muziek (als je gevoel voor ritme hebt).

4 Aantal herhalingen: In een groepsles worden er gemiddeld veel meer herhalingen gemaakt dan een krachttraining training van een uur in de fitnesszaal. Hierdoor verbeterd het kracht-uithoudingsvermogen.

Nadelen:

1 Uitvoering: De oefeningen worden in de groepslessen vaak verkeerd uitgevoerd. Dit bevorderd de kans op blessures. De instructeur hoort zo veel mogelijk cues te geven over hoe de oefening uitgevoerd moet worden. Dit is echter bij lange na niet genoeg. Een instructeur kan gewoon niet iedereen voldoende individuele aandacht en aanwijzingen geven als er 20 á 30 man in de zaal staan.

2 Niet op maat: Een groepsles is voor iedereen hetzelfde en dit is een groot nadeel. Iedereen heeft eigenlijk een trainingsschema op maat nodig. Gebaseerd op je eigen doelen, ervaring, blessures en voorkeuren. Als je zo snel mogelijk je doel wilt bereiken, is het trainen aan de hand van een trainingsschema op maat het meest effectief.

3 Trainingsprikkel: Een ander groot nadeel is dat de groepslessen te lang hetzelfde blijven. Als je bijvoorbeeld kijkt naar Les Mills lessen (bodypump, bodycombat, GRIT enz.) zie je dat er om de 3 maanden een nieuwe release komt. 3 maanden lang telkens dezelfde les doen is gewoon te lang. Het lichaam raakt op een gegeven moment gewend aan een trainingsmethode en dan is er geen sprake meer van een prikkel. Er dient om de zoveel tijd (3 tot 4 weken) een nieuwe manier van trainen uitgevoerd te worden om de spieren goed te blijven prikkelen. Deze prikkel is nodig om vooruitgang te boeken en je doel te kunnen realiseren.

4 Intimidatie: Het kan zijn dat een nieuw lid die graag groepslessen wilt volgen zich erg geïntimideerd voelt door de groep. De groep kent elkaar en de instructeur op sociaal gebied goed. Daarnaast kennen de mensen die de groepsles al een tijd volgen de bewegingen goed en zijn meestal een stuk fitter dan de nieuwkomer. Al deze factoren speelt voor de 1 een grote rol en de ander heeft er helemaal geen moeite mee. Het heeft gewoon wat tijd nodig voordat een nieuwkomer zich gemakkelijk en thuis voelt tussen de vaste groep.

5 Te gehecht raken aan de instructeur: Dit is iets wat erg veel voorkomt. Als er een vaste instructeur een groepsles geeft raakt men gewend aan zijn/haar manier van les geven. Daarnaast leren de deelnemers en de instructeur elkaar steeds beter kennen. Dit heeft als gevolg dat de deelnemers erg gehecht raken aan de instructeur. Als deze instructeur een keer niet kan om welke reden dan ook, en er een vervanger voor de les staat geeft dit meestal negatieve reacties. Er zijn zelfs mensen die hun lidmaatschap opzeggen als gevolg van het definitief stoppen van zijn of haar favoriete instructeur. Dit is iets wat ik persoonlijk asociaal gedrag vind. Je komt niet voor de instructeur maar voor de les en het sporten!

Lees ook:Steeds meer 55-plus instructeurs in fitnesscentra
Lees ook:Nog net op tijd om gratis in shape te komen!
Lees ook:Waar moet je op letten bij het uitkiezen van een fitnesscentrum?
Lees ook:Met muziek gaat alles beter…
Lees ook:Zo kies je de beste workout muziek

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>