Tabata workout: super intens

High Intensity Interval Training, ofwel HIIT training, is dé trend van 2014. In een korte tijd geef je alles dat je in huis hebt, waardoor je hartslag omhoog gaat en je snel veel calorieën verbrandt. Een manier waarop je HIIT trainingen kunt doen is door Tabata oefeningen te doen. Maar wat is Tabata eigenlijk?

Bron: zentofitness.com

Bron: zentofitness.com

Tabata is een zeer intensieve workout die 4 minuten duurt. Dit is dus ideaal voor mensen die bijna geen tijd hebben om te sporten. Die 4 minuten kun je altijd wel in je schema vinden. Het is echter wel belangrijk dat je een warming-up doet voordat je aan Tabata begint. Deze oefeningen zijn namelijk zo intens dat je spieren een flinke klap op kunnen lopen als je ze niet goed warm hebt gemaakt van te voren.Doe de oefeningen bijvoorbeeld als je net een stukje hebt gefietst vanaf je werk naar huis of vanaf het boodschappen doen.

Zo werkt Tabata: Je voert een cardio-oefening uit op je maximale kunnen voor 20 seconden lang. Daarna doe je 10 seconde een rustige oefening om je hartslag weer te laten zakken. Dit herhaal je 8 keer. Je kunt het met een oefening doen, maar je kunt de oefeningen ook afwisselen. Zo kun je de eerste vier rondes bijvoorbeeld burpees doen en de tweede vier rondes sprintjes trekken. Het voordeel is: je hoeft niet helemaal naar de sportschool toe te gaan om een goede workout te krijgen.

Wil je weten welke Tabata workouts je allemaal kunt doen in de maand april? Lees dan dit bericht op ZentoFitness.

Lees ook:Uit-je-dip-tip: wat is Tabata?
Lees ook:Uit-je-dip-tip: de Tabata-workout
Lees ook:Simpele tips voor een betere workout
Lees ook:Drie effectieve workout finishers
Lees ook:Hoe geef je je hardlooproutine een boost deze lente?

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>