Calisthenics veroverd Nederland

calisthenics

De meeste mensen die Facebook hebben heeft de filmpjes wel eens gezien. High-level fitnessoefeningen op eigen lichaamsgewicht die worden uitgevoerd op een rek in een speeltuin of in een park. Alhoewel dit fenomeen wat ‘Calisthenics’ wordt genoemd al eeuwen oud is, wordt het nu pas echt populair in Nederland en de rest van de wereld.

Wat is Calisthenics

Het Engelse woord ‘calisthenics’ is af te leiden uit twee Griekse woorden. ‘Kalos’, wat ‘Mooi’ betekent en ‘Sthénos’, wat ‘Kracht’ betekent. In het Nederlands betekent het dus letterlijk ‘Mooie kracht’. De invulling van deze betekenis kan verschillende kanten op.

Voor zover men weet bevindt de oorsprong van Calisthenics zich in de Grieks-Romeinse gymnastiek. Het is oorspronkelijk ontstaan in het oude Griekenland, waar Calisthenics werd genoemd in een verslag van een Perzische verkenner. Dit verslag ging over de Spartanen, voordat de slag om Thermopylae plaatsvond in 480 voor Christus.

Calisthenics is uitgegroeid tot een verzamelnaam voor alle oefeningen die worden uitgevoerd met het eigen lichaamsgewicht of in combinatie met minimale apparatuur. Het doel van calisthenics is een krachtig en lenig lichaam opbouwen.
Bekende oefeningen zoals sit-ups, lunges en push-ups behoren ook tot calisthenics. Calisthenics kan overal worden gedaan en tegenwoordig zijn er veel video’s te vinden van mensen en teams die  het beoefenen in speeltuinen,  buiten fitness gelegenheden of echte Calisthenicsparken. Vaak wordt Calisthenics ook Street Workout, Ghetto Workout of Urban Fitness genoemd.

Waarom Calisthenics goed is

Calisthenics heeft veel voordelen ten opzichte van krachttraining in de fitnesszaal:

- Goedkoop: Het is goedkoop. Niet iedereen heeft het geld voor een abonnement op een sportschool, de mogelijkheid om sportuitrusting te kopen en sommige mensen hebben gewoonweg niet voldoende ruimte om fitnessapparatuur te plaatsen.
- Veilig: Het is veiliger, omdat het natuurlijke bewegingen zijn. Menigeen heeft last van de gewrichten als gevolg van overbelasting met bijvoorbeeld squatten of deadliften.
- Buiten: Het kan in de buitenlucht worden gedaan, wat veel mensen fijner vinden.
- uitgebreid: Er zijn veel verschillende oefeningen die calisthenics leuk maken. Daarnaast is het leuk om creatief te zijn en nieuwe oefeningen te bedenken.
- Sociaal contact: Calisthenics brengt je in contact met andere mensen.

Krachttoename:

Calisthenics maakt je super sterk. Dit komt onder andere door de moeilijke oefeningen die je op je eigen lichaamsgewicht uitvoert. Tevens zijn deze oefeningen de beste oefeningen voor een sterke core. Betere core&stability bestaan er niet.
Daarnaast wordt er veel spiercoördinatie vereist omdat je vanuit veel hoek standen van het gewricht kan oefenen. Samen met de moeilijkheidsgraad van de oefeningen, verbetert dit onder andere de energiesystemen in de spieren.

Calisthenicsparken:

Een Calistnenicspark is een speciaal aangelegd park voor het beoefenen van calisthenics. Dit park is vrij voor iedereen en men kan er 24/7 gebruik van maken. In Nederland worden er steeds meer Calisthenics parken aangelegd. Dit komt mede doordat fanatieke Calistenics beoefenaars zelf een park kunnen aanvragen bij hun gemeente. Op dit moment zijn er 21 parken verspreid over heel Nederland, maar er komen er steeds meer bij. Een Calisthenicspark kan worden aangevraagd via www.calistenicsnederland.nl 

Calisthenics video:

Lees ook:7 voordelen van het trainen op eigen lichaamsgewicht
Lees ook:Waarom iedereen gebruik zou moeten maken van de TRX
Lees ook:Weg met de sportschool: de 44 beste lichaamsgewichtoefeningen
Lees ook:Met welke sport verbrand ik de meeste calorieën?
Lees ook:Nieuw trainingssysteem: GRAVITY

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>