4 loopband fouten die je waarschijnlijk maakt

pink-fitness-center-812863-m

1. Je hebt geen planJe stapt de loopband op, drukt op start en gaat rennen tot je geen zin meer hebt, niet meer kan, of je geen tijd meer hebt. Dit is niet de meest ideale manier om je workout te plannen. Maak een plan, dit houdt het lopen spannend, uitdagend, afwisselend en vermoeiend. Probeer 1 tot 3 keer per week te trainen en zorg voor voldoende variatie in je trainingsprogramma (wissel interval af met klimstand etc.). Op deze manier blijft de loopband leuk én profiteer je zo veel mogelijk van je workout.

2. Je slaat de warming-up over
De warming-up is een van de belangrijkste onderdelen van je workout. Je spieren zijn al warm, waardoor je minder snel blessures oploopt tijdens het sporten. Ook op de loopband kun je een warming-up doen. Loop rustig warm en probeer daarbij zoveel mogelijk spieren los te maken en op te warmen. Doe dit voor 5 à 10 minuten en versnel geleidelijk je tempo.

3. Je houdt de zijkanten vast
Dit is een fout die erg slecht uitvalt voor je lichaam en conditie. Je hebt namelijk een verkeerde lichaamshouding tijdens het rennen die ook weer blessures kan veroorzaken. Daarnaast verbrand je minder calorieën, doordat je gewicht wegneemt van je benen en je niet met je armen meebeweegt tijdens het rennen. Vraag je daarom af waarom je de zijkanten vasthoudt. Ben je te uitgeput om zonder vasthouden te rennen? Verlicht dan je programma. Probeer daarnaast tijdens het rennen bewust te zijn van je armen. Ze moeten je helpen om op een natuurlijke manier te rennen. Beweeg ze dus niet te uitbundig, maar laat ze ook niet stil hangen.

4. Je denkt te veel na bij je stappen
Als je op de loopband staat bedenkt je lichaam automatisch hoe groot je stappen moeten zijn om zo soepel mogelijk te rennen. Veel mensen denken hier echter te veel over na. Ze anticiperen op sprints die er aan komen en maken daarom vast grotere stappen. Dit is echter niet verstandig. Door te grote stappen te nemen wordt je lichaamsgewicht naar voren geplaatst, waardoor je knieën dit gewicht opvangen. Dit levert onnodige blessures op. Bedenk dus dat je niet te ver naar voren leunt en denk vooral niet na over de grootte van je passen.

Lees ook:Het belang van een warming-up
Lees ook:Afvallen in 7 dagen!
Lees ook:Luie manieren waarop je kunt afvallen (deel 3)
Lees ook:7 veel gemaakte fouten tijdens fitness training (1&2)
Lees ook:Hoe kun je sneller sprinten?

2 Reacties // Reageer

2 thoughts on “4 loopband fouten die je waarschijnlijk maakt

  1. Kees

    Goed artikel, ik betrap me zelf er nog te vaak op dat ik de zijkanten vast pak.

      /  
  2. Cindy

    Bedankt voor de wijze les.

      /  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>