U bouwt geen overgewicht op door wat u eet van Sinterklaas tot en met Oud en Nieuw

….maar door wat u eet tussen Nieuwjaarsdag en Sinterklaas! Dit zinnetje was voor mij een schot in de roos en reden voor mij om dit bericht met jullie te delen. Veel mensen maken zich druk om de komende dagen. In de meeste gevallen geheel onterecht natuurlijk. De focus zou moeten liggen na nieuwjaarsdag. Het is een kwestie van je lifestyle anders inrichten. Zo stelt het bericht hieronder.

Bron: www.mydailylifestyle.nl

Tijdens de feestdagen even niet al te streng: u krijgt niet de opdracht om etentjes te mijden. Maar wat kun je dan het beste eten? Hoe voorkom je dat je tijdens de feestdagen helemaal uit de bocht vliegt en dat je in januari weer helemaal opnieuw moet beginnen? Maar ook adviseren wij u niet om te lijnen, omdat wij heel goed begrijpen dat u tijdens de feestdagen gewoon wilt genieten. En lekker eten hoort daarbij.

Bovendien: u, bouwt geen overgewicht op door wat u eet van Sinterklaas tot en met Oud en Nieuw maar door wat u eet tussen Nieuwjaarsdag en Sinterklaas!!

U wilt volhouden

kerststol.jpgWij weten heus wel hoe het gaat. Vorig jaar bleek u na de feestdagen misschien een paar kilo te zijn aangekomen. En begin dit jaar heeft u daardoor opnieuw de keuze moeten maken: gebruik ik de uitverkoop in januari om me een hele nieuwe garderobe aan te schaffen, één maat groter dan de spullen die ik in de kast heb hangen? Of ga ik mijn best doen om het er allemaal weer af te krijgen? En (zo stellen wij ons voor) dat wilde u dit jaar voorkomen. Een maand geleden was u dan ook nog vast van plan om uw nieuwe leefgewoonten te blijven volhouden. U beweegt dagelijks minstens een half uur en sport daarbij ook twee keer in de week. En u let op uw voeding. U weet inmiddels echt wel wat gezond is, en wat te vet, of zelfs een regelrechte dikmaker.

Met Sinterklaas lukte het u nog wel om vol te houden. Inderdaad heeft u gemerkt: je kunt ook vijf pepernoten eten, in plaats van achteloos steeds een nieuwe greep in het schaaltje te doen. En bovendien vond u: het is toch allemaal eigenlijk kindersnoep en wel érg zoet.

Maar nu komen de feestdagen steeds dichterbij. En het idee dat u, na uw heldhaftige gedrag met Sinterklaas, ook al die gezellige en vooral smakelijke dingen moet laten staan die bij Kerst horen … Dat lijkt nu toch een beetje te veel gevraagd.

Bij een goede levensstijl, past best een enkel etentje

Wees gerust: wij zijn van plan de feestdagen feestelijk te laten zijn. Deze keer dus geen streng vingertje. We gaan u niet verbieden gezellig aan het kerstdiner te zitten bij vrienden, of om uit eten te gaan. Of een luxe en uitgebreid kerstontbijt te verorberen. Als de basis van uw gewone, dagelijkse voeding goed is, en u beweegt voldoende, dan kan een etentje er best bij.

Natuurlijk valt er, als u uit eten gaat, nog wel iets te kiezen. En MyDailyLifestyle zou MyDailyLifestyle niet zijn, als we u op dat terrein niet toch een paar tips aan de hand zouden doen.

Ga niet hongerig uit eten

champagne.jpgProbleem één bij uit eten gaan, of dat nou bij vrienden is of in een restaurant, is dat u meestal later eet dan anders. Dat betekent dat u trek hebt en meer risico loopt ongemerkt bij de borrel handenvol pinda’s te verorberen, of aan te vallen op de andere zoutjes. Tip één is dan ook: probeer niet al te hongerig uit eten te gaan. Ga ook zeker niet overdag minder eten omdat u uit eten gaat. Dat maakt de verleiding ‘s avonds te veel te eten alleen maar groter. U kunt heel goed vóór u de deur uit gaat iets verstandigs eten, om te zorgen dat u niet meteen al voor het eerste mandje brood met kruidenboter voor de bijl gaat. Omdat u vaak in een restaurant minder groente krijgt dan u thuis eet, kunt u bijvoorbeeld ‘alvast’ een bordje rauwkost eten, of simpel twee tomaten of wat fruit. Als dat allemaal niet mogelijk is, kunt u altijd nog twee glazen water drinken, zodat u niet met een al te hongerig gevoel begint.

Gegrild is beter dan gebakken

Tip twee: De manier waarop het eten is klaargemaakt, kan veel verschil maken. U kunt beter gegrild vlees nemen dan gebakken vlees. En ook gepocheerde, gegrilde of in de zoutkorst bereide vis is een goede keuze. Wild of gevogelte zoals fazant, kip en kalkoen (zonder vel) zijn magerder dan ander vlees. In het algemeen bevatten producten die gegratineerd, gefrituurd of gepaneerd zijn veel calorieën. Dus patat, gebakken aardappelen en gegratineerde aardappelen leveren veel energie. Uit dat oogpunt kunt u beter kiezen voor rijst, pasta of gekookte of gepofte aardappelen.

Het gevaar zit in de bijgerechten

Tip drie is heel algemeen, maar probeert u er toch even over na te denken dat de extraatjes om het eten heen bijna voor net zoveel calorieën zorgen als het hoofdgerecht. Als u zich realiseert dat u op twee stukjes stokbrood lekker besmeerd met kruidenboter net zoveel vet binnenkrijgt als anders over de hele dag verspreid, kiest u er misschien liever voor om bij een ander onderdeel van de maaltijd uw boekje te buiten te gaan.

Anderzijds: als die stokbroodjes u nou juist dat luxe gevoel geven van ‘uit’ zijn, neem ze dan vooral. Want u moet vooral ook genieten. Het is pas echt ‘zonde’  om wel lekker te eten, maar er niet van te genieten!

Prettige Feestdagen!

Lees ook:10 Tips om de feestdagen ongeschonden door te komen
Lees ook:Wat nou, dieet; het zijn feestdagen, geniet!
Lees ook:Pas op! Deze workout laat je overeten
Lees ook:Moet je eten voor het sporten?
Lees ook:Hoe blijf je actief tijdens je vakantie?

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>