Missie sixpack (2): burpees

Froukje (30) is wat dat betreft een echte vrouw; slank, verzorgd, goed figuur, maar (nog) niet tevreden. Deze stewardess heeft een missie : ze wil een sixpack. Voor fitness.blog.nl houdt ze een dagboek bij. Vandaag deel 2.

Een vriendinnetje vroeg gisteren of we ‘s avonds nog even wat gingen drinken. ”Nee, want ik moet morgenochtend de burpee-test doen”, was mijn antwoord. ”De wat?!” Ik kan haar geen ongelijk geven. Voordat ik met m’n personal trainer aan de gang ging had ik er inderdaad ook nog nooit van gehoord. En misschien had ik dat ook wel graag zo gehouden; ik vind het namelijk een ontzettend vervelende, irritante rotoefening – en dan druk ik me nog netjes uit.

Onder trainers en cross-fit-beoefenaars is het echter een bekende oefening, omdat het een intensieve work-out is waarbij je je hele lichaam gebruikt en het daardoor de perfecte vetverbrander is. Bovendien kun je deze oefening werkelijk overal uitvoeren, omdat je er geen gewichten of apparaten bij nodig hebt.

Begin in de squat-positie. Zet vervolgens je handen voor je op de grond en schop je benen naar achteren, zodat je in een push-up-positie komt. Om het voor ons beginners iets makkelijker te maken gaan we vervolgens plat op de grond liggen om daarna weer terug in de push up-positie te komen. Daarna breng je je voeten naast je handen zodat je in een soort kikkerhouding zit en van daar spring je omhoog waarbij je boven je hoofd in je handen klapt.

Mijn trainer vindt het leuk om hier een soort wedstrijdje van te maken onder al haar klanten, en dus moet je zoveel mogelijk burpees doen in zeven minuten tijd. En omdat ik natuurlijk niet onderaan wil eindigen en voor mezelf toch ook wel enigszins een goede score neer wil zetten, heb ik gisteravond het avondje met mijn vriendinnetje laten schieten en ben ik vroeg naar bed gegaan.

Vanochtend om acht uur had ik al een liter energiedrank achter de kiezen. En nee, dan heb ik het niet over het soort wat de jeugd tegenwoordig in hun pauze in de supermarkt haalt, die propvol suiker zit en waarvan je hartkloppingen krijgt. Ik heb het over een gezonde variant op basis van vitamines en mineralen, zonder suiker, zonder gluten en zonder andere troep die je niet in je lichaam wilt.

En dus ging ik net al stuiterend naar de sportschool en heb ik een score van 72 burpees neergezet in zeven minuten. Niet gek, vond ikzelf. Maar mocht je denken dat ik daarna klaar was.. think again. Deze oefening werd gevolgd door push-ups. 250 stuks, welteverstaan. En dit in de snelst mogelijke tijd.

De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik dit mocht uitvoeren op handen en knieën, in plaats van in de traditionele plankhouding. Maar dan nog! De eerste tachtig gingen nog wel, maar daarna trad de verzuring op in m’n armen – en toen was ik nog niet eens op de helft!

Uiteindelijk heb ik er 13.20 minuten over gedaan. Eigenlijk was ik daar ook best trots op. Helemaal als je bedenkt dat ik in mei precies zeven push-ups kon. Er is dus nog hoop.

Lees ook:De man en zijn bal…
Lees ook:Missie sixpack (1): chocoladeletter
Lees ook:Strongmanrun 2013: streven naar een doel komt je work-out ten goede
Lees ook:Last van haaruitval? Probeer yoga!
Lees ook:Op naar de 5 minuten plank!

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>