De 5 grootste misvattingen over sixpacks

Een mooie blokjesbuik is het doel van vele sporters. Zowel op de sportschool als thuis wordt er gewerkt aan een mooie sixpack door allerlei verschillende oefeningen te doen. Maar over hoe je nu het beste aan je sixpack kunt werken bestaan nog een aantal misvattingen. Men’s fitness beschrijft deze misvattingen als volgt:

Bron: sxc.hu

1. Hoe meer sit-ups hoe beter
Veel sporters hebben de veronderstelling dat hoe meer spieroefeningen ze doen, hoe beter de spieren zichtbaar zullen zijn. Het tegendeel is echter waar. Je moet namelijk het vet dat nog op je buik zit verbranden om je blokjesbuik goed zichtbaar te maken. Zorg er daarom voor dat je zoveel mogelijk groene groentes eet om zo snel mogelijk van je buikvet af te komen.

2. Je moet elke dag trainen
Net als bij de sit-ups helpt meer trainen niet om je een blokjesbuik te bezorgen. Het gaat allemaal om het verbranden van vet. Daarnaast heb je af en toe ook een rustdag nodig. Als je jezelf overtraint krijg je last van blessures en zal het nog langer duren voordat je je sixpack kunt laten zien. Neem dus vooral rust tussen het trainen door!

3. Je kunt je lage buikspieren apart trainen
Veel mensen denken dat je met bepaalde oefeningen alleen je onderbuikspieren traint. Dit is echter niet waar. Deze buikspieren zijn namelijk zo met elkaar verbonden dat je je hele buik traint. Je kunt je echter wel focussen op je onderbuik, maar daarmee train je nog steeds je gehele middenrif.

4. Je hebt geen gewichten nodig
De veronderstelling dat je geen gewichten nodig hebt voor het opbouwen van een sixpack klopt niet. Net als bij andere spiergroepen heb je een toename aan stimulansen nodig om je buikspieren harder te laten groeien. Door het vasthouden van gewichten tijdens je oefeningen zul je je buikspieren beter trainen.

5. Minder water drinken maakt blokjes beter zichtbaar
Je lichaam weet dat het laten zien van spieren een ondergeschikt doel heeft aan andere lichamelijke processen, zoals het aanmaken van nieuwe bloedcellen. Daarom haalt je lichaam als eerste water weg bij je spiermassa in bijvoorbeeld je buik. Het is niet verstandig om minder water te gaan drinken, omdat je hierdoor sneller uitgedroogd raakt. Ook heeft dit geen zin, omdat het water als eerst op deze plekken weggehaald wordt door je lichaam. Gewoon blijven drinken dus!

Lees ook:Verban Sit-ups en Crunches voorgoed uit je trainingsschema
Lees ook:De beste manier om een sixpack te krijgen
Lees ook:5 essentiële tips voor het creëren van een sixpack
Lees ook:Welke buikspieroefening zorgt voor de snelste sixpack?
Lees ook:Water drinken helpt met afvallen

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>