Is spierpijn noodzakelijk voor optimale spiergroei?

Iedereen die aan sport doet kent het gevoel wel. Spierpijn. De ene vindt het heerlijk aanvoelen en een bevestiging van een geslaagde en goede workout, de ander vindt het verschrikkelijk en wil er het liefst zo snel mogelijk vanaf. Vooral beginners hebben vrijwel altijd last van spierpijn, met name mensen die beginnen met krachttraining. Het komt dan ook vaak voor dat mensen die al een tijdje geregeld de sportschool bezoeken, op ten duur weinig of zelfs geen spierpijn meer hebben de dag na een training. De vraag die daarom bij veel mensen heerst is: Heb ik wel goed getraind omdat ik geen spierpijn meer heb, of is de training wel effectief genoeg geweest? Een andere gedachten is ook dat er alleen maar sprake is van het groeien van de spiermassa, als je daadwerkelijk spierpijn hebt. In deze blog leg ik uit wat spierpijn is, en of het noodzakelijk is om spierpijn te hebben voor optimale spiergroei.

Wat is spierpijn:

Tijdens een training ben je eigenlijk bezig met het kapot maken van je spieren. Door het trainen met zwaar gewicht ontstaan er minuscule haarscheurtjes in de spiervezels. De meeste beschadigingen ontstaan na de inspanning omdat er langzaam lekken ontstaan die corresponderen met de pijnreceptoren kort voordat je daadwerkelijk spierpijn krijgt. Er bestaan meerdere soorten van spierpijn. De eerste soort is acute spierpijn. dit is de pijn die je krijgt als gevolg van een overvloed aan melkzuur in de spieren. Deze pijn komt bijvoorbeeld voor als je in een statische zit houding tegen de muur gaat zitten, waarbij de knieën 90 graden gebogen moeten zijn. De pijn die je op een gegeven moment voelt in de bovenbenen, is doordat je benen vol melkzuur zitten. Daarnaast is er spierpijn door het gevolg van een spierscheuring of een kneuzing. Als je dit hebt is er echt sprake van een blessure en zal je een tijdje out of running zijn. De derde en meest bekende spierpijn is de verlate spierpijn. Deze kennen we allemaal. De verlate spierpijn is het gevolg van de kleine haarscheurtjes in de spier die zijn ontstaan na een krachttraining of andere inspannende workout. Deze scheurtjes moeten gerepareerd worden en dat is het geen wat je dus voelt. Je voelt deze pijn pas 24 uur na de training. De hevigste pijn ontstaat echter pas 48 uur na de workout (de tweede dag). Er zijn zelfs gevallen bekend dat er 7 dagen lang spierpijn heerst. Dit is zeker mogelijk, vooral na nieuwe zware oefeningen die je hebt uitgevoerd.

Is spierpijn noodzakelijk voor optimale spiergroei?

Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen: Nee. Spierpijn is afhankelijk van de gevoeligheid van de pijnreceptoren van de spiercellen. Op een gegeven moment raken deze receptoren een soort van ‘gewend’ aan de pijn als gevolg van kleine scheurtjes. Het kan dus zo zijn dat je wel degelijk spierschade hebt opgelopen en dus zeker een effectieve en goede workout hebt gedaan, maar dat je lichaam geen of minder signalen afgeeft waardoor je geen spierpijn ervaart. Hoe heviger de spierpijn betekend ook niet meer spiermassa. Je zal gewoon langer nodig hebben om te herstellen, om vervolgens de zelfde spiergroep weer te trainen als het herstel op het toppunt zit. Dit proces heet Supercompenstatie (cruciaal voor alle fitness beoefenaars!). Dit onderwerp komt in een andere blog naar voren.

Conclusie:

Spierpijn hebben is dus niet noodzakelijk voor een betere spiergroei. Het spreekt voor zich dat beginners spierpijn als heftiger ervaren, omdat de pijnreceptoren in hun spiercellen niet gewend zijn aan deze vorm van beschadiging (kleine haarscheurtjes). Dit is ook de reden dat je als ervaren krachttrainer veel spierpijn ervaart na een aantal nieuwe en zwaardere oefeningen, of nadat je op vakantie bent geweest voor een week of 2. Voor sporters die spierpijn verschrikkelijk vinden en er zo snel mogelijk vanaf willen: spierpijn is niet te voorkomen maar daar in tegen wel te verlichten op deze manieren:
-Voer altijd een goede cooling-down uit na een zware workout.
- Eet voldoende eiwitten, deze zijn goed voor het herstel van de spieren.
- Een goede en lange nachtrust zorgt ervoor dat je herstellend vermogen toeneemt.

Lees ook:Koffie tegen spierpijn
Lees ook:De gouden regel die je moet volgen tijdens een workout
Lees ook:Watermeloen voorkomt spierpijn
Lees ook:Vitamine C tegen spierpijn
Lees ook:De voordelen van een saunabeurt na het sporten

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>