Het belang van een warming-up

warming up

In de sportschool, maar ook bij veel andere sportvormen, zijn er nog steeds veel mensen die zonder een goede warming-up beginnen aan hun workout. Iedereen kent het beeld wel van iemand die de fitnesszaal binnenkomt en linia recta naar de freeweight hoek loopt en begint aan zijn/haar oefeningen. Om spier afscheuringen en andere blessures te voorkomen, is een warming-up van essentieel belang. Vergelijk het met de motor van een auto, het is ook onverstandig om gelijk plankgas te gaan als de motor nog koud is. Tevens verbeteren je prestaties tijdens de training, als je een goede warming-up van tevoren hebt uitgevoerd.

Fitness:

Als je specifiek naar fitness kijkt, is de warming-up te verdelen in 2 categorieën. Beide dienen te worden uitgevoerd om blessures te voorkomen en om zo veel mogelijk uit je training te halen. Als eerst dien je een algemene warming-up te doen op bijvoorbeeld een cardio apparaat. Denk hierbij een de crosstrainer, roeier, loopband of fiets. Deze warming-up brengt de volgende voordelen met zich mee:
- Het stimuleert de bloedsomloop. Hierdoor raken je spieren goed doorbloed en zijn ze minder kwetsbaar dan koude, stijve spieren. Dat voorkomt veel blessures.
- De stofwisseling verloopt sneller. Spieren beschikken daardoor makkelijker over de nodige zuurstof en energie. Hierdoor kan je dus zwaarder tillen en ben je in staat om meer herhalingen te maken. Tevens worden er hierdoor minder afvalstoffen gevormd. Dat voorkomt spierpijn.
- De zenuwgeleiding neemt toe, waardoor je een sneller reactievermogen hebt.
Deze algemene warming-up hoeft niet langer te duren dan 10 minuten.

Daarnaast dient voordat er een spiergroep wordt getraind, deze ook even specifiek opgewarmd en geprikkeld te worden. Een goed een bekend voorbeeld is de specifieke warming-up voor het bankdrukken, De wegduw beweging word met een licht gewicht of zelfs met een lege stang in een aantal sets en herhalingen uitgevoerd. De specifieke spiergroep wordt hierdoor voorbereid op wat komen gaat, hierdoor is de kans op scheuringen en blessures kleiner én hierdoor ben je in staat zwaarder te kunnen tillen.

Geestelijk voorbereiden:

Zowel de algemene warming-up als de specifieke warming-up zorgen ook voor mentale focus. Je hersenen komen als het ware in de sportstand. Hierdoor haal je nog meer uit je training.

Een warming-up is dus erg belangrijk. Veel mensen vinden het zonde van de tijd en beginnen het liefst zo snel mogelijk met de training. Een warming-up voor elke training zorgt ervoor dat je je doel sneller bereikt en is dus een perfecte tijdsinvestering.

 

Lees ook:Daarom een warming up
Lees ook:Het belang van rekken en strekken
Lees ook:De voordelen van een saunabeurt na het sporten
Lees ook:Hoe kom je weer in vorm na een blessure?
Lees ook:Waarom krachttraining zo belangrijk is bij het afvallen

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>