Verander in een afgetraind topatleet dankzij Supersets!

Supersets zijn een geweldige manier om je plateau te doorbreken, extreem snel vet te verbranden, extreem snel spiermassa op te bouwen en geven een enorme metabole opdonder. Supersets en de varianten van supersets brengen je hele fitnesslevel naar een hoger niveau.

Wat zijn supersets

Tijdens supersets worden er 2 verschillende oefeningen samengevoegd tot 1 set. Tussen deze oefeningen zit geen rust/pauze. Je dient dus na de eerste oefeningen direct door te gaan met de andere. Als de tweede oefening is voltooid, dan pas heb je rust. Dit doe je in 3 tot 4 sets. Met supersets kan je niet met zwaarder dan 75% van je 1 RM trainen, omdat dit bijna niet mogelijk is.

Voordelen

Supersets zijn 1 van mijn favoriete trainingsmethodes. Dit komt onder andere doordat Supersets enorm veel voordelen met zich mee brengen. Ze passen zowel in de cut als de bulk periode want ze zorgen voor een high-end vetverbranding, terwijl supersets ook een optimale spieropbouw realiseren. Daarnaast schudden supersets de spiervezels helemaal wakker en je metabolisme krijgt een enorme boost. ook komt er meer groeihormoon vrij dankzij supersets, waardoor er sneller sprake is van spieropbouw. Een ander super groot voordeel van supersets is dat deze manier van trainen enorm veel tijd wint ten opzichte van een normale krachttraining. Een superset workout duurt gemiddeld 20 minuten korter dan een normale workout, terwijl er meer oefeningen worden uitgevoerd per spiergroep!
Omdat de training 3 keer zo intensief is dan een normale krachttraining, is deze manier van trainen alleen weggelegd voor bodybuilders en krachttrainers die voldoende ervaring hebben.

Je hebt 3 verschillende vormen van supersets.

Agonist – Antagonist:

De agonist is de werkende spier en de antagonist is de tegenwerkende spier. Als eerst wordt er een oefening gedaan op basis van de concentrische beweging van de agonist. Als deze oefening is voltooid, dien je direct zonder pauze de oefening te doen voor de antagonist. De bekendste agonisten en antagonisten zijn:
- Biceps/Triceps
- Borst/Rug
- Hamstrings/Quadriceps
Voorbeelden van Agonist/Antagonist supersest zijn:

Biceps curl – Cable push down
Dumbbell chest press – Bent over barbell row

Agonist – Agonist:

Dit is de zwaarste vorm van de supersets. Bij deze vorm wordt dezelfde spiergroep achter elkaar, zonder pauze, getraind door middel van 2 verschillende oefeningen aan elkaar te plakken. Voorbeelden van Agonist – Agonist supersets zijn:

Voor de biceps: Babell curl – Hammer curl
Voor de Quadriceps: Barbell squat – Dumbbell lunges

Twee totaal andere spiergroepen:

Ook kunnen er 2 totaal andere spiergroepen direct achter elkaar worden getraind. Ook deze superset vorm verbrand veel calorieën en is goed voor de bloedcirculatie. Voorbeelden van deze vorm supersets zijn:

Barbell squat – Dumbbell shoulder press
Lat pull down – Deathlift

Nog zwaarder:

Ook bestaan er nóg hogere levels dan alleen supersets. Supersets zijn 2 verschillende oefeningen direct achter elkaar, maar er kunnen er ook 3 achter elkaar gedaan worden zonder tussen pauzes. Dit worden Trisets of Triplesets genoemd. Op deze manier kan je doorgaan: Een vorm waarbij er 4 of meer verschillende oefeningen direct achter elkaar worden uitgevoerd, heet een Giantset. Soms worden dit ook Monstersets genoemd. Deze benaming is niet voor niks, want dit is natuurlijk enorm zwaar en alleen weg gelegd voor de echte top atleten.

Tijd om Supersets welkom te heten in je trainingsschema!

Lees ook:De uit-je-dip-tip: combineer oefeningen
Lees ook:Zorg voor een maximale spierprikkel dankzij Dropsets
Lees ook:Plafond bereikt, wat nu?
Lees ook:Jij ook een Chocosnuif schat?
Lees ook:Functioneel je benen trainen

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>