Zorg voor een maximale spierprikkel dankzij Dropsets

dropsets

Om te voorkomen dat spieren gewend raken aan je oefeningen en er hierdoor dus geen of minder progressie geboekt kan worden, zijn er veel manieren om de spieren telkens te blijven verassen. 1 van die manieren is het toepassen van Dropsets. 

Wat zijn Dropsets?

Vrijwel iedereen die met regelmaat in de sportschool komt en aan krachttraining doet heeft de term ‘Dropsets’ wel is voorbij horen komen. Het is dan ook een populaire manier van het toepassen van variaties. Een dropset zit als volgt in elkaar:

Je voert de sets van een oefening direct achter elkaar uit. Bij elke set gaat het gewicht waarmee je traint wat omlaag. Tijdens elke set maak je zo veel mogelijk herhalingen, tot je niet meer kunt. Je gaat dus bij elke set door tot spierfalen. Dit doe je in totaal +/- 4 keer. Dropsets mogen niet verwart worden met piramides, waarbij er wel rust tussen de sets zit.
Voorbeeld Dropset:

Oefening: Cable Cross Over Dropset:

Set 1: 36 kg – zo veel mogelijk reps tot spierfalen.
Set 2: 30 kg – zo veel mogelijk reps tot spierfalen.
Set 3: 24 kg – zo veel mogelijk reps tot spierfalen.
set 4: 18 kg – zo veel mogelijk reps tot spierfalen.

Tussen set 1 t/m 4 houd je dus GEEN rust!

De effectiviteit van drop sets

Omdat je bij drop sets het gewicht verlaagt en zonder te rusten doorgaat zal je het maximale vragen van de spiergroep die je op dat moment aan het trainen bent. Er vind dus een volledige overload (prikkel) plaats. Dit bevordert een snelle voortgang op het gebied van spiergroei en krachttoename, en daarnaast doorbreek je het plafond als je deze bereikt hebt. Je zal een enorm brandend gevoel hebben tijdens en na je dropset.

Wanneer en hoe vaak dropsets uitvoeren?

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je vanaf nu elke dag alleen maar dropsets gaat doen. Dit zal niet ten goede komen voor je voortgang en verhoogt daarnaast de kans op blessures. Een goed uitgangspunt is dat je bijvoorbeeld elke laatste oefening voor een spiergroep doet in dropsets. Als je bijvoorbeeld 4 rug oefeningen doet, voer je de 4e oefeningen uit in dropsets.

Je zou voor de verandering wel is een keer de hele training uit kunnen voeren in dropsets, maar dit mag maar zelden gedaan worden. Het laatste waar je op zit te wachten is overtraining.
Vindt een goede tussenweg waar jouw lichaam het beste op reageert maar blijf goed oppassen want het gevaar van overtraining door dropsets is wel degelijk aanwezig.

Tot slot:

Dropsets zijn slechts 1 van de vele manieren om je spieren goed wakker te schudden. Ga dus niet blind uit van alleen dropsets, maar varieer van methode. Let er ook op dat je écht tot spierfalen gaat en zo min mogelijk rust tussen de sets houd. Als de rust te lang duurt is het effect van de dropset weg en heeft het geen zin.

Lees ook:Doe de strakke kont workout
Lees ook:De meest gemaakte fouten tijdens biceps trainingen
Lees ook:Simpele tips voor een betere workout
Lees ook:De perfecte schouders workout
Lees ook:Word sterk met de 500 Rep Workout

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>