7 voordelen van het trainen op eigen lichaamsgewicht

pullups

Ook al heb je als doel om vet te verbranden, spiermassa op te bouwen of om je krachtuithoudingsvermogen te verbeteren, het trainen op je eigen lichaamsgewicht is hier allemaal goed voor. Nog steeds blijven er te veel mensen aan de gewichten hangen, terwijl een combinatie van trainen op je eigen lichaamsgewicht en trainen met gewichten veel effectiever is.

Voordeel 1: Vet verbranding

Terwijl je bij geïsoleerde oefeningen op krachtapparatuur slechts 1 spiergroep aanspreekt, spreek je tijdens het doen van oefeningen op je eigen lichaamsgewicht veel meer spiergroepen tegelijkertijd aan. Dit heeft als voordeel dat er veel meer calorieën worden verbrand dan bij ‘normale’ kracht oefeningen. Ook is dit beter voor de bloedcirculatie in het lichaam, waardoor je eerder de vetverbrandingszone bereikt.

Voordeel 2: Kracht

Oefeningen op eigen lichaamsgewicht maken je sterk. Dit komt door de veel efficiëntere manier waarop de spiervezels worden aangesproken. De spiervezels dienen veel harder te werken bij het doen van bijvoorbeeld pull ups dan bij bent over rows. Dit zorgt ervoor dat de spiervezels harder worden geprikkeld.

Voordeel 3: Spiergroei

Door te variëren tussen krachtoefeningen op eigen lichaamsgewicht en krachtoefeningen met gewichten worden de spiergroepen telkens opnieuw op een andere manier belast. Hierdoor blijf je de spieren structureel goed wakkerschudden, wat zorgt voor een snellere en effectievere spiergroei.

Voordeel 4: Core&Stability

Tijdens het doen van oefeningen op je eigen lichaamsgewicht, worden de buik en romp spieren constant aangesproken. Hierdoor ontwikkel je een sterke core, waardoor je minder kans hebt op blessures.

Voordeel 5: Lenigheid&Flexibiliteit

Ook je lenigheid en flexibiliteit verbeteren dankzij oefeningen op eigen lichaamsgewicht. Dit gaat samen met het sterker en groter worden van je spieren.

Voordeel 6: Overal

De oefeningen kunnen buiten, thuis, in het park, op het strand, op het werk of waar dan ook worden gedaan.

Voordeel 7: Gratis

Doordat je de oefeningen overal kunt doen, hoef je niet persé naar een sportschool te gaan.

Lees ook:Train je buikspieren met “Beat Belly”
Lees ook:Plafond bereikt, wat nu?
Lees ook:Waarom iedereen gebruik zou moeten maken van de TRX
Lees ook:Fitnessapparaten of losse gewichten
Lees ook:Het belang van Core&Stability training

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>