Het Bulkseizoen is begonnen!

bulking

Het is vandaag 23 september en dat betekend dat vanaf vandaag de astronomische herfst is begonnen. Rond 23 september staat de zon precies boven de evenaar waardoor dag en nacht overal op aarde even lang duren. Daarom begint de herfst meestal op 22/23 september. Ook al kan er nog aardig goed nazomer weer voorkomen in oktober, zal het ontblote bovenlichaam vanaf nu niet meer op de stranden hoeven te schitteren en dus is het voor de fitness beoefenaars die willen aankomen in spiermassa en bodybuilders tijd om weer zich weer te richten op spiergroei zonder zorgen te hoeven maken om dat laagje vet dat het bulken met zich meebrengt.

Bulken

Voor iedereen die nog niet weet wat bulken precies inhoud hier nog even een korte uitleg: In de bulkperiode wordt er alleen maar gericht op het aankomen in spiermassa en niet op het verbranden van vet. Het bulk trainingsschema is zo samengesteld dat het de spiervezels maximaal prikkelt om zo maximale spiergroei en maximale krachttoename te garanderen. Tijdens de bulk periode is een gepast bulk-voedingsschema het belangrijkst. Een bulk-voedingsschema gaat uit van een positieve energie balans. Er worden 200 tot 500 calorieën meer gegeten dan dat het lichaam dagelijks verbrand. Door dit overschot aan calorieën is er voor de spieren de mogelijkheid om optimaal te kunnen groeien, mits je een intensief trainingsschema voor spiergroei hanteert. Omdat er een overschot aan calorieën wordt gegeten tijdens het bulken is het niet te voorkomen dat naast spiergroei, ook het vetpercentage omhoog gaat. Deze vetopslag dien je natuurlijk zo veel mogelijk tegen te houden. Dit doe je met name door alleen maar gezonde macro’s te eten (clean food). Het bulkseizoen betekend dus niet dat er alleen maar lekkere, vette en ongezonde maaltijden gegeten kunnen worden om op die manier aan je calorieën te komen. Als je dat wel doet, zal het vetpercentage enorm snel omhoog stijgen.

Clean Bulken

Voor mensen die het cutten niet lang vol kunnen houden, of die van nature relatief snel vet opslaan is er de mogelijkheid om te Clean bulken. Tijdens Clean bulken zit je maximaal 10-12 procent boven je dagelijkse caloriebehoefte (250-300 calorieën). Hierdoor kom je wel minder snel aan in spiermassa dan als je 500 calorieën boven je dagelijkse hoeveelheid zit, maar je komt hierdoor ook minder snel aan in vet, en dat is waar het om gaat. Clean bulken gaat langzamer dan de echte bulk, maar daardoor kan je er wel langer mee doorgaan. Bij Clean Bulken ook de bedoeling dat je zo veel mogelijk clean food eet om alles uit je macro’s te kunnen halen.

herfst/Winter

De bulkperiode bevindt zich meestal in de herfst/winter. Dit is puur omdat het laagje vet dat er ook is bijgekomen tijdens het bulken in deze tijd verstopt zit onder een dik vest, een dikke winterjas en een sjaal. Tijdens de cut periode ga je je weer volledig richten op het verbranden van vet, waarbij er zo min mogelijk opgebouwde spiermassa verloren gaat.

Niet iedereen kan bulken

Het is belangrijk te weten dat niet zomaar iedereen moet gaan bulken. Als je vetpercentage hoger is dan 15% moet je echt niet beginnen aan een bulkperiode. Doe je dit wel, zal je alleen maar dikker worden en sneller vet opslaan. Ga daarom eerst cutten als je vetpercentage hoger is dan 15%.

Hoelang bulken

Als je een vetpercentage tussen de 8 en 12% hebt, kan je gaan bulken en aankomen in spiermassa. Tot wanneer het bulken duurt, ligt ten eerste aan je doel en ten tweede aan hoe goed je in het cutten bent. Er zijn mensen die door bulken tot ze 20% vetpercentage hebben. Dit betekend dan wel dat je tijdens de cutperiode harder je best moet doen om dat vet weer omlaag te krijgen. Als je weet dat het je niet lukt om zo lang en streng te cutten, bulk dan tot een vetpercentage van +/- 17%.

Vrouwen:

De bovengenoemde percentages gelden alleen voor mannen. Vrouwen moeten alléén beginnen aan een bulkseizoen als ze minder dan 18% vetpercentage hebben. Als vrouw is het verstandig om niet verder te bulken als je de 22-23% hebt bereikt, omdat het dan steeds moeilijker wordt om dat vet te verbranden tijdens de cut periode.

Lees ook:Tegelijkertijd afvallen en spiermassa opbouwen mogelijk?
Lees ook:Herfst fitness tips
Lees ook:Waarom krachttraining zo belangrijk is bij het afvallen
Lees ook:5 tips om spierafbraak tijdens het cutten te minimaliseren
Lees ook:5 manieren om 100 calorieën te verbranden binnen 20 minuten

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>