22 Supertips voor een fitte en gezonde vakantie

Ben je het hele jaar bezig geweest met hard werken in de sportschool en het volgen van strenge en moeilijke voedingsschema’s, en moet je nog op vakantie gaan? Dan zijn deze 22 tips voor een gezonde en fitte vakantie die fitnessmagazine Mens Health heeft samengesteld perfect voor jou!

Voor degene die al al op vakantie zijn geweest en terug zijn gekomen met wat meer vetreserves: Deze tips zijn ook erg handig om volgend jaar uit te voeren om herhaling te voorkomen…

  1. Eet voordat je naar het vliegveld gaat
    Niets zo hinderlijk als honger hebben op een vliegveld waar je voornamelijk de keuze hebt uit voorverpakte broodjes of kleffe hamburgers. Heb je geen keuze en moet je daar wel wat eten? Ga dan opzoek naar een salade.
  2. Zorg voor snacks
    Dit geldt zowel voor tijdens de vlucht als op je vakantiebestemming. Makkelijke snacks zoals nootjes, bananen en eiwitrepen zorgen ervoor dat je geld bespaard en je niet volstopt met ongezonde troep.
  3. Versla je jetlag
    Het kost je lichaam veel energie om aan te passen aan een nieuwe tijdzone, hierdoor krijg je honger op rare tijden. Beheers jezelf door geen grote maaltijden te eten dan op normale tijden. Eet in plaats daarvan, jawel, nog wat snacks.
  4. Geniet van lokale specialiteiten
    Je kunt niet naar Italië gaan zonder een goede pizza te eten, en daar is niets mis mee. Op de dagen waarop je ongezondere maaltijd eet dan normaal, zorg je dat je de rest van de dag wel normaal eet. Zo voorkom je dat je alleen maar voedsel binnenkrijgt.
  5. Wegrestaurants
    Als je met de auto op vakantie gaat, is het verleidelijk en makkelijk om een hapje te eten bij een wegrestaurant. Doe. Dit. Niet. Plan van tevoren in welke plaats je gaat stoppen en kijk of daar een leuk tentje zit. Zo zie je ook wat meer dan alleen de snelweg. Bovendien is de kans groter dat er gezonde opties te vinden zijn in een lokale lunchroom dan bij een buffetrestaurant.
  6. Beheers jezelf
    Een all inclusive vakantie kan heel gevaarlijk zijn voor je sixpack. Jouw actieplan: gebruik een kleiner bord zodat je minder opschept. Begin bij de groente, en kies voor ongefrituurde gerechten. En wat te doen met al die verschillende desserts? Kies voor fruit, dan speel je altijd op safe. Ben je echt benieuwd naar alle verschillende cakes en petit-fours? Maak dan een bord om te delen voor je hele gezelschap, zo kun je alles een keer proeven zonder dat je jezelf volstopt.
  7. Zorg voor regelmaat
    Door op dezelfde tijden te eten, en dezelfde soort voedingsmiddelen binnen te krijgen zorg je ervoor dat je op hetzelfde gewicht blijft. Eet je thuis iedere dag een gekookt ei en veel groenten? Eet dan op vakantie bijvoorbeeld een omelet gevuld met groenten.
  8. Lang leve food marktjes
    Zoek op je vakantiebestemming naar een foodmarkt. Dit is de ideale plek om te ontdekken wat locals eten, en het rondlopen zorgt voor wat extra beweging.
  9. Zelf koken
    Mocht je dol zijn op koken en een kookgelegenheid hebben in je appartement/mobile home dan kun je je eigen maaltijden afwisselen met maaltijden buiten de deur. Zo weet je precies wat je binnenkrijgt. Buitenlandse supermarkten verkopen voor ons vaak onbekende producten waar je hele nieuwe gerechten mee kunt ontdekken. Ook dit is een mooie manier om meer te leren over je vakantiebestemming.
  10. Bier
    Drink je thuis met stappen altijd bier, kies op vakantie dan ook voor bier. Cocktails zitten vaak bomvol met suiker en calorieën. Bier is misschien niet zo gezond als een fruitshake, maar van bier weten we wel dat het daadwerkelijk gezondheidsvoordelen met zich mee kan brengen.
  11. Tour de vakantie
    Een leuke en gezonde manier om een nieuwe stad of gebied te ontdekken is met de fiets. Je bent heel mobiel en komt op plekken waar je met een bus niet snel zou komen. En het fijne is: je krijgt genoeg lichaamsbeweging zonder dat het een hele opgave is.
  12. Neem de trap
    Ook al zit je op de achtste verdieping van een gebouw, neem de trap om wat extra calorieën te verbranden. Hoe heerlijk het ook is om eenvoudig met de lift te gaan, dit maakt over een hele vakantie gezien wel degelijk verschil.
  13. Maak gebruik van de ruimte
    Ben je op vakantie aan de kust? Ga hardlopen door de branding of huur een surfboard. Op vakantie in een stad of in de bergen? Neem ook hier je hardloopschoenen mee naartoe, zo zie je ook wat meer van de omgeving.
  14. Sport als een local
    Leer tai chi in China, train met Muy Thai boksers in Thailand of verbeter je dansskills met salsalessen in Spanje. Dit is een goede manier om genoeg te bewegen.
  15. Ga op avontuur
    Hang je normaal dagelijks aan het ijzer? Probeer op vakantie dan eens iets nieuws. Ga surfen, zeilen of bijvoorbeeld abseilen.
  16. Een goede voorbereiding..
    Boek een hotel met een sportschool, zodat je je workoutschema kunt afwerken. Of zoek in de buurt van het hotel naar een lokale sportschool, vaak kun je hier ook per keer betalen.
  17. Google Maps
    Ga op onderzoek uit voordat je op de plek van bestemming bent. Op Google maps kun je goed zien of er in de buurt van je verblijf een park of bos is. In parken vind je vaak ook speeltoestellen, waar je je goed op kunt uitleven.
  18. Eigen lichaamsgewicht
    Oefeningen met je eigen lichaamsgewicht kun je overal uitvoeren. Zelfs in je hotelkamer, naast je tent of op het strand. Geen excuses mogelijk.
  19. Neem kookles
    Koken zorgt ervoor dat je tot rust komt. Zo leer je ook je favoriete vakantiegerecht maken, zodat je de thuisblijvers kunt verrassen.
  20. Minibar
    Vraag of het mogelijk is om een minibar of een kleine koelkast op de kamer wordt geplaatst. Stop hier gezonde snacks, fruit, kwark en noten in zodat je geen roomservice hoeft te bestellen.
  21. Mediteer
    Om zo uitgerust mogelijk van vakantie terug te keren is het belangrijk om iedere dag kort te mediteren. Al is het maar een paar minuten.
  22. RUST UIT
    Vakantie betekent vrijheid blijheid. Oftewel, ga niet je e-mail checken (daarvoor bestaan automatische antwoorden) en zet de Whatsappgroep van je werk op stil. Je hoeft immers niet te weten wat daar allemaal gebeurt.

Menshealth.nl

Lees ook:Hoe blijf je slank op vakantie?
Lees ook:Hoe blijf je actief tijdens je vakantie?
Lees ook:Luie manieren waarop je kunt afvallen (deel 1)
Lees ook:De grootste oorzaken van extra vakantiekilo’s
Lees ook:Dikker door vakantie

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>