5 essentiële tips voor het creëren van een sixpack

Het is lastig om niet in de greep te raken van al die mooie advertenties met oefeningen, producten en/of trainingsvormen, die ‘gegarandeerd’ zouden zorgen voor een perfecte sixpack. De marketing praatjes zijn zo goed onderbouwd, dat bijna iedereen er wel in trapt. Echter, al deze mooie verhalen zijn gewoon te mooi om waar te zijn. Het creëren van een sixpack ligt puur aan jezelf. Het vergt discipline, doorzettingsvermogen, geduld en misschien wel het belangrijkst: voldoende kennis. 

Om het laatste deel (kennis) te verbreden, heb ik hier 5 simpele maar essentiële tips samengesteld die nodig zijn om van die sixpack waarvan je altijd al hebt gedroomd de werkelijkheid te maken:

Sixpack tip 1:

Je zal nooit een afgetrainde sixpack krijgen door alleen maar te vertrouwen op je buikspieroefeningen. Je moet onder ogen zien dat als je oefeningen doet voor je buikspieren, dit NIET leidt tot vetverbranding op dit specifieke gedeelte. Lokaal vet verbranden is gewoon onmogelijk (lees hier meer over in: Is vet verbranden op specifieke plaatsen mogelijk?). Het doen van buikspieroefeningen leidt dus alleen tot spieropbouw van de buikspieren. Maar wat heb je hieraan als die laag vet voor je spieren niet weg gaat? Precies, helemaal niks. Je sixpack zal nooit zichtbaar worden als je te veel vet voor je buikspieren hebt zitten, hoe groot en hard je buikspieren ook zijn. De combinatie van het volgen van een strikt voedingsschema gericht op vetverbranding, HIIT & Cardio training en krachttraining met daarbij het doen van buikspieroefeningen zal er uiteindelijk voor zorgen dat je sixpack zichtbaar wordt.

Mannen: Je sixpack begint al zichtbaar te worden als je onder 12% aan vetpercentage zit. Onder de 10% vetpercentage zijn alle 6 je blokjes duidelijk te zien.
Vrouwen: Je sixpack begint al zichtbaar te worden als je onder 17% aan vetpercentage zit. Onder de 15% vetpercentage zijn alle 6 je blokjes duidelijk te zien.

Cutten dus!

 Sixpack tip 2:

Als je een sixpack wilt creëren, zal je af moeten zien van alle snelle koolhydraten zoals wit brood, witte aardappels, witte rijst, frisdrank, sportdrank, suikers enz. Deze snelle koolhydraten zorgen voor een insuline piek en een snelle verhoging van de bloedsuikerspiegel, wat leidt tot het snel opslaan van lichaamsvet, met name buikvet. Kies daarom in plaats van snelle, langzame/complexe koolhydraten zoals havermout, volkoren brood/crackers, zilvervliesrijst, groentes, zoete aardappels, volkoren pasta, quinoa enz. (het enige moment wanneer er wél snelle koolhydraten gegeten mogen worden is direct na de krachttraining als de spieren snelle koolhydraten het hardst nodig hebben)

Sixpack tip 3:

Als je je buikspieroefeningen aan het doen bent, moet je aan het eind van elke beweging goed uitademen, de core goed aanspannen en de beweging een paar seconden vasthouden. Dit maximaliseert de prikkel die de abs krijgen, waardoor er sprake is van snellere spiergroei.

Sixpack tip 4:

Sommige mensen zeggen dat je je buik elke dag kan trainen. Dit is 1 van de grootse fabels in de fitness wereld. Je buikspieren zijn net zoals alle andere spieren in je lichaam, dus net zoals je biceps, quadriceps en borstspieren. Je traint je borstspier ook niet elke dag. Je buikspieren hebben net zoals alle andere spiergroepen rust nodig om te kunnen herstellen. Doe je dit niet, overtrain je je abs en zal er alleen maar spierafbraak plaatsvinden. Train je buikspieren dus niet vaker dan 3 keer per week.

Sixpack tip 5:

Als je je buikspieren met zwaar gewicht traint, zorgt dit voor een snellere spiergroei van de buikspieren. Het doen van honderden sit-ups en crunches zorgt op een gegeven moment niet meer voor voldoende prikkeling, en leidt daarom uiteindelijk tot geen progressie. Op ten duur reageren je abs dus beter op zwaardere gewichten samen met minder herhalingen, dan op geen/weinig gewicht en veel herhalingen.

Als je gebruik maakt van deze tips, zal je al snel verbeteringen zien!

 

Lees ook:Verban Sit-ups en Crunches voorgoed uit je trainingsschema
Lees ook:De 5 grootste fabels over het trainen van je buikspieren
Lees ook:De beste manier om een sixpack te krijgen
Lees ook:Welke buikspieroefening zorgt voor de snelste sixpack?
Lees ook:De 5 grootste misvattingen over sixpacks

2 Reacties // Reageer

2 thoughts on “5 essentiële tips voor het creëren van een sixpack

  1. William

    Goed artikel! Alleen lokaal vet verbranden is inderdaad een fabeltje. Wel is het mogelijk om relatief meer buikvet te verbranden door koolhydraatarm eten (zoals al aangestipt in het artikel).

      /  
  2. Raul Kortooms Auteur

    Beste William,

    Klopt! Dank voor je reacties.

      /  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>