Het belang van Koolhydraten

Koolhydraten hebben over het algemeen een slecht imago. Dit is onterecht. Als je kijkt naar de voordelen van koolhydraten, zal je ze waarschijnlijk veel meer waarderen.

koolhydraten

Ten eerste:

Ja, het is inderdaad waar dat koolhydraten diktemakers kunnen zijn. Te veel snelle/ongezonde koolhydraten worden al snel opgeslagen als lichaamsvet en daar zit niemand op te wachten. Toch zijn koolhydraten één van de belangrijkste voedingsstoffen voor het lichaam als het gaat om zowel afvallen als spiermassa opbouwen.

Gezonde koolhydraten:

Koolhydraten zijn globaal te verdelen in 2 soorten. Gezonde en ongezonde. De gezonde koolhydraten worden ook wel langzame of complexe koolhydraten genoemd. Deze koolhydraten worden langzaam afgegeven in het lichaam. Dit brengt veel voordelen met zich mee als je wilt afvallen. Alle gezonde koolhydraten zitten voornamelijk alleen maar in gezonde producten en dit is een win-win situatie.
Ongezonde koolhydraten worden snelle koolhydraten genoemd. Deze koolhydraten worden erg snel opgenomen door het lichaam. Dit is iets wat je zeker niet wilt als je aan het afvallen bent. Alles wat lekker is (Taart, Pizza, Snoep, Chocola, Donuts enz.), bestaat voornamelijk uit snelle koolhydraten. Maar ook in wit brood, witte rijst en in witte pasta’s zitten meer snelle dan langzame koolhydraten, dus deze producten kunnen ook goede diktemakers zijn.

Vermijd snelle koolhydraten en nuttig vooral langzame koolhydraten!
Producten met veel langzame koolhydraten zijn:

- Zilvervliesrijst
- Volkoren pasta’s (bruine pasta’s)
- Groentes
- Peulvruchten
- Spelt
- Alle volkoren producten (Bruine producten zoals bruin brood etc.)

Noodzakelijk bij het afvallen:

Voor het succesvol afvallen zijn goede koolhydraten noodzakelijk door onder andere deze voordelen die ze met zich mee brengen:

- Langzame/complexe koolhydraten zorgen voor betere prestaties tijdens het sporten, waardoor je meer calorieën verbruikt en dus met minder moeite vet verbrand als je een negatieve energiebalans creëert.
- Langzame/complexe koolhydraten zitten vol vezels die ervoor zorgen dat je langer een verzadigd gevoel hebt waardoor je minder snel de neiging hebt tot het nemen van slechte/vette snacks.
- Langzame/complexe koolhydraten zijn de brandstof voor het lichaam en zorgen daarom voor een constant hogere stofwisseling/hoog metabolisme de gehele dag door omdat het lichaam meer energie heeft. Een hoger metabolisme betekend automatisch een snellere vetverbranding en een hogere BMR (meer calorieën worden verbrand in rust).
- Spieren zijn de vetverbrandingsmotoren van het lichaam. Net zoals een echte motor, hebben de spieren ook genoeg brandstof nodig om voldoende vet te kunnen verbranden. Geen brandstof betekend geen vetverbranding. Deze brandstof wordt gehaald uit koolhydraten.

Noodzakelijk voor spiergroei:

Ook voor het opbouwen van spiermassa zijn koolhydraten van cruciaal belang:

- Spieren hebben koolhydraten nodig als brandstof om de eiwitten te kunnen gebruiken voor het herstellen.
- Koolhydraten zorgen ervoor dat je meer kracht en energie hebt tijdens je training, waardoor je meer uit je training haalt en met zwaardere gewichten kan tillen.
- Spieren hebben eiwitten nodig om te kunnen groeien, maar naast de eiwitten moet er ook voldoende energie zijn om überhaupt te kunnen groeien. Zonder voldoende energie zal er geen sprake zijn van spiergroei, ook al heb je voldoende eiwitten ingenomen.
- Na een zware krachttraining is naast eiwit, koolhydraat de beste post-workout voedingsstof. Omdat de spieren tijdens de krachttraining vrijwel alle koolhydraten hebben verbruikt, schreeuwen de spieren na je krachttraining om koolhydraten. Dit is tevens het enigste moment dat er snelle koolhydraten genuttigd moeten worden!

Daarnaast bestaan er diëten die super effectief zijn voor zowel vet verbranden als spieropbouw waarbij koolhydraten de hoofdrol spelen. Twee van mijn eerder geschreven blogs Carb Cycling: Minimale spierafbraak en maximale vetverbranding en Carb Backloading: Tegelijkertijd vet verliezen én spiermassa opbouwen! beschrijven twee van deze unieke koolhydraat diëten.

Lees ook:Koolhydraten: motor van je workout
Lees ook:Wat moet je eten voor, tijdens en na je workout
Lees ook:Neem snelle koolhydraten na de training voor optimale spiergroei!
Lees ook:Vermijd deze voedselproducten om sneller vet te verbranden
Lees ook:Carb Backloading: Tegelijkertijd vet verliezen én spiermassa opbouwen!

1 Reacties // Reageer

One thought on “Het belang van Koolhydraten

  1. kris

    Koolhydraten zijn zeker noodzakelijk, sterker nog, 75% van je energietoevoer moet er uit bestaan. De rest moet dan natuurlijk uit vetten bestaan.

    Gr Kris Baudoin

      /  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>