Hoe voorkom je dat je opnieuw aankomt, na te zijn afgevallen

weer aankomen

Voor de meeste mensen is het een bekend verhaal: je hebt je doel bereikt, eindelijk! 20 kilo afgevallen en je vetpercentage is met 8% gedaald. Er gaat een gevoel van trots, blijheid en euforie door je lichaam. Maar dan, een jaar later zie je tot je grote schrik dat je weer op hetzelfde gewicht bent als voor het afvalproces, terwijl je naar je gevoel alleen maar gezond hebt gegeten. Ook je vetpercentage is weer boven de max. Je bent weer terug bij af. De meeste mensen die hun doel hebben bereikt zijn hier erg bang voor, en bij veel mensen is dit ook daadwerkelijk gebeurd. Hoe is dit te voorkomen en hoe moet je verder leven als je je doel hebt bereikt?

De oorzaak

De oorzaak hiervan is simpel te verklaren. Iemand met overgewicht en een te hoog vetpercentage heeft veel energie nodig. Dit om het zware lichaam te verplaatsen, de bloedsomloop normaal te laten verlopen en om normaal te kunnen functioneren. Dit is te vergelijken met vrachtwagens. Een vrachtwagen met een volle lading verbruikt meer diesel dan een vrachtwagen die leeg is. Bij het menselijk lichaam is de volle lading in dit geval het lichaamsvet. Als je gaat afvallen en je je doel hebt bereikt, is je lichaam een totaal ander lichaam dan dat het daarvoor was. Je bent veel minder zwaar, en je hebt minder lichaamsvet. Dit betekend dat je lichaam ook veel minder energie nodig heeft om goed te kunnen functioneren.

Veel mensen gaan hier de fout in. Als het doel eenmaal is bereikt worden er namelijk weer net zo veel calorieën gegeten als vóór het afvalproces. Het maakt niet uit of dit nou alleen maar gezond eten is zoals veel groentes, fruit, mager vlees en vis, of ongezond eten met veel onverzadigde vetten. Het gaat met name om de hoeveelheid wat je eet. Doordat er weer veel calorieën binnen komen in een lichaam dat veel minder calorieën nodig heeft, worden deze overtollige calorieën weer opgeslagen als vet.

Voorkomen

Om het opnieuw aankomen te voorkomen moet je dus precies het aantal calorieën eten dat je ‘nieuwe’ lichaam nodig heeft, niet meer! Wij Personal Trainers noemen dit eten op ‘onderhoud’. Door dit te doen kom je niet aan en val je niet af, je blijft op hetzelfde gewicht. Het liefst wil je natuurlijk je hele leven op een gezond gewicht blijven. Het is daarom noodzakelijk om je hele leven op onderhoudsniveau te zitten met het aantal calorieën dat je binnen krijgt. Voorbeeld: Toen je nog zwaar overgewicht had, had je lichaam 2700 calorieën nodig om te functioneren. Nu je bent afgevallen heeft je lichaam nog maar 2200 calorieën nodig om te functioneren. Je dient dus altijd rond de 2200 calorieën te zitten met eten om te voorkomen dat je weer aankomt. In het begin zal dit best lastig voor je zijn omdat je gewend bent zoveel calorieën binnen te krijgen, maar na een paar maanden raak je hier aan gewend en heb je zelfs helemaal geen behoefte meer aan meer calorieën.

De invloed van levensveranderingen:

Er veranderen veel dingen in het leven. Ook ieders levensactiviteiten. Het kan zijn dat je van baan veranderd, aan een andere sport gaat doen, meer gaat sporten of minder gaat sporten door een gezinsuitbreiding. Hierdoor veranderd ook voortdurend jouw caloriebehoefte. Daarnaast heeft een vrouw van 45 jaar een lager metabolisme, dus een lagere caloriebehoefte dan 5 jaar geleden toen ze nog 40 jaar was. Door al deze veranderingen in het leven, moeten het aantal calorieën dat je eet om op gewicht te blijven en niet aan te komen voortdurend worden aangepast, je hele leven lang. Mijn advies is daarom dan ook om structureel controles te houden door middel van het meten van je dagelijkse caloriebehoefte aan de hand van je dagelijkse activiteiten en leeftijd.

 

Lees ook:Waarom een crashdieet leidt tot het jojo-effect
Lees ook:Het Bulkseizoen is begonnen!
Lees ook:Begin groot, eindig klein
Lees ook:Carb Cycling: Minimale spierafbraak en maximale vetverbranding
Lees ook:5 tips om spierafbraak tijdens het cutten te minimaliseren

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>