Food Spotlight: Erwten

In de serie ‘Food Spotlight’ breng ik regelmatig 1 voedingsproduct met veel gezondheidsvoordelen onder de aandacht. Ik begin met (dop)erwten. Deze peulvruchten zitten vol gezonde macro’s en micro’s en zouden om de volgende gezondheidsvoordelen vaker moeten worden opgenomen in het voedingsschema:

Voordeel 1: Gewichtscontrole

In erwten zitten zeer weinig calorieën en bijna geen vet. Daar in tegen zitten erwten wel vol met erg belangrijke mineralen, vitaminen, vezels en proteïnen, wat weer erg belangrijk is voor een gezond gewicht.

Voordeel 2: Helpt maagkanker voorkomen

Erwten bevatten grote hoeveelheden van een gezondheids-beschermende polyfenol genaamd coumestrol. Uit een studie in Mexico-Stad is gebleken dat het lichaam hiervan slechts 2 gram per dag nodig heeft om maagkanker te voorkomen. Een bakje erwten bevat minsten 10 gram hiervan.

Voordeel 3: Anti-veroudering, sterker immuunsysteem en meer energie

Dit komt dankzij de hoge hoeveelheid antioxidanten die erwten bevatten.

Voordeel 4: Preventie van rimpels, Alzheimer, Artritis, Bronchitis, Osteoporose en Candida.

Deze komen uit een sterke anti-inflammatoire (ontstekingsremmende) eigenschappen erwten. Deze werken ook tegen hart- en vaat ziekten, kanker en veroudering in het algemeen.

Voordeel 5: Regulering van de bloedsuikerspiegel

De eiwitten en vezels in erwten verminderen de snelheid van het verteren van snelle suikers. Hun antioxidanten en anti-inflammatoire middelen voorkomen diabetes type 2. Alle koolhydraten in erwten zijn natuurlijke suikers en dus van belang voor het lichaam.

Voordeel 6: Preventie van hart- en vaat ziekten

De vele antioxidant en anti-inflammatoire verbindingen in erwten ondersteunen gezonde bloedvaten. De royale hoeveelheden vitamine B1 en foliumzuur, B2, B3 en B6 verminderen het homocysteïne gehalte. Een te hoog homocysteïne gehalte is een risicofactor voor hart- en vaatziekten is.

Voordeel 7: Voorkomt constipatie

Het hoge vezelgehalte in erwten verbetert de gezondheid van de darmen en verbeterd de stoelgang.

Voordeel 8: Gezonde beenderen

Slechts 1 kopje erwten bevat 44% vitamine K, dat helpt om calcium te verankeren in de botten. Ook de B-vitamines helpen om osteoporose te voorkomen.

Voordeel 9: Verminderd slecht cholesterol

De niacine in erwten helpt de productie van triglyceriden en VLDL (zeer lage dichtheid lipoproteïne). Dit resulteert in minder slechte cholesterol niveaus, en meer HDL (goed cholesterol). Ook verlaagt dit de hoeveelheid triglyceriden in de aderen.

Genoeg redenen om erwten meer aandacht te geven dus!

 

 

 

Lees ook:Food Spotlight: Havermout
Lees ook:Vezels goed voor mannenhart
Lees ook:Hoe gezond ben jij? Bekijk het aan de hand van je hart leeftijd!
Lees ook:50 Redenen om te gaan bewegen
Lees ook:Sporten helpt tegen erectiestoornis

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>