Begin groot, eindig klein

groot ontbijt klein diner

Dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is, is in de loop van de jaren bij steeds meer mensen wel bekend geworden. Maar dat de hoeveelheid van het ontbijt in relatie met de lunch en het diner daadwerkelijk dé reden kan zijn tot succes of falen als het gaat om een gezond, slank en afgetraind lichaam is voor de meesten nog onduidelijk.

Het belang van het Ontbijt:

Had je vroeger nou maar wat vaker naar je moeder geluisterd toen ze altijd schreeuwde dat je iets moest eten voordat je naar school ging, want degene die vroeger altijd heeft ontbeten, heeft nu een gezonder en slanker lichaam dan degene die vroeger structureel hun ontbijt over sloegen.

Door te ontbijten wordt de stofwisseling direct goed op gang gezet. Hier heb je de hele dag profijt van, tot ‘s avonds wanneer je gaat slapen. De stofwisseling over de gehele dag is met ontbijt namelijk veel hoger dan als je geen ontbijt zou nemen. Naast het feit dat je meer energie hebt met een hoge stofwisseling en daarom meer dingen doet waardoor je meer calorieën verbrand dan als je geen ontbijt zou nemen, is de calorieverbranding over de gehele dag automatisch veel hoger als je een ontbijt neemt. Dit betekend dat je sneller vet kan verbranden en zo dus met veel minder moeite kan afvallen.

Hoe groter, hoe sneller je afvalt

Het ontbijt is de enige maaltijd van de dag dat je lekker veel mag eten. Dit betekend natuurlijk niet dat vanaf nu een heel stokbrood van een meter naar binnen kan werken, maar met groot wordt bedoeld dat je goed vol zit na het eten. Een groot ontbijt heeft namelijk alleen maar voordelen. Zo is de stofwisseling de gehele dag op zijn max, heb je de gehele dag een verzadigd gevoel waardoor je minder snel neigt naar snacks en helpt het je beter te presteren tijdens het sporten waardoor je veel meer calorieën kan verbranden tijdens de training.

Van groot naar klein

De lunch en het diner moeten vergeleken met het ontbijt beperkt zijn. Je moet dus als het ware een omgekeerde piramide toepassen (zie afbeelding bovenaan). De meeste mensen eten volgens een gewone piramide: klein ontbijt, grotere lunch, erg groot diner. Dit zorgt voor een snellere vetopslag en meer moeite met het afvallen. ‘s Avonds heb je het minst energie nodig. Waarom zou je dan het meest eten? Dit leidt ertoe dat het lichaam de calorieën veel sneller op slaat als vet omdat er toch niks meer wordt gedaan met al de calorieën die in de avond binnenkomen. Aan het begin van de dag heb je veel energie nodig, daarom moet je veel calorieën in nemen tijdens het ontbijt. Naarmate de dag voorbij gaat heb je steeds minder energie nodig, daarom moet de lunch al kleiner zijn dan het ontbijt. ‘s Avonds op de bank heb je de minste energie nodig en daarom moet het diner nog beperkter zijn dan de lunch. De calorieën van het ontbijt worden dus vrijwel allemaal verbruikt, terwijl de calorieën van het diner in veel mindere maten worden verbruikt.

Maak van je lichaam een vetverbrandingsmachine door gebruik te maken van de omgekeerde piramide!

Lees ook:Eieren helpen bij afvallen
Lees ook:Waarom weinig slaap je dik maakt
Lees ook:Ontbijt met eieren en spek maakt slank
Lees ook:MyFitnesspal: Weet precies wat je eet, bereik sneller je doel!
Lees ook:Hoe voorkom je dat je opnieuw aankomt, na te zijn afgevallen

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>