De voordelen van een saunabeurt na het sporten

saunaDe sauna en het fitnesscentrum zijn inmiddels niet meer van elkaar weg te denken. Het is tegenwoordig geen luxe meer als er sauna mogelijkheden zijn in het fitnesscentrum. Dat de gym en de sauna onafscheidelijk zijn is natuurlijk niet voor niks, het heeft een rede dat er een sauna aanwezig is. Veel mensen die de sauna wel bezoeken, hebben echter geen idee waar de sauna nou écht goed voor is. Hier het antwoord:

Uit meerdere wetenschappelijke onderzoeken is getoond dat het regelmatig bezoeken van de sauna meerdere voordelen heeft voor krachtsporters, bodybuilders, prestatieve atleten, mensen die willen afvallen en ieder ander die aan sporten/bewegen doet.

Uithoudingsvermogen

Als je in de sauna zit, ga je door de hoge temperaturen zwaarder en dieper ademhalen. Dit verbeterd je ademhalingsvermogen. Doordat je zwaarder en dieper adem haalt, ontspannen de ademhalingsspieren en worden de luchtwegen ongeveer 15% wijder. Ook zijn de longen hierdoor in staat om veel meer zuurstof te tanken. Dit leidt tot het hebben van een beter uithoudingsvermogen. Vooral duursporters zoals hardlopers, wielrenners en zwemmers hebben hier veel profijt van, maar ook alle andere sporters hebben baat bij een beter uithoudingsvermogen.

Spierpijn

Bij het zweten in de sauna worden melkzuren sneller afgebroken en via de nieren uitgescheiden. Een saunabeurt van 10 minuten is al voldoende om de kleine spierscheurtjes, ontstaan in het lichaam door de lichaamstraining te herstellen. Door dit snellere herstel heb je de volgende dagen een stuk minder last van spierpijn.

Blessures

Pezen, banden, spieren, gewrichten en zenuwen die zijn beschadigd herstellen het snelst als deze volledig ontspannen zijn. Het regelmatig bezoeken van de sauna is een oase van ontspanning. Vooral verrekkingen, kneuzingen en verstuikingen herstellen sneller als de sauna met regelmaat bezocht wordt.

Belangrijke regels

Bezoek de sauna altijd NA je training!  De sauna dehydrateert niet alleen je lichaam, je krijgt door de warmtewisseling ook minder uithouding en bent tijdelijk relax moe. Hierdoor kan je niet goed presteren tijdens je training/wedstrijd en tevens is het gevaarlijk omdat je al veel vocht bent verloren in de sauna door het zweten. Er is echter wel 1 uitzondering: Als je de spieren door een gerichte, kortdurende oververhitting los wilt maken, dan is bij wijze van uitzondering een sauna ook vóór het sporten toegestaan.

Krachttraining en sauna:

Krachttrainers opgelet: wanneer je te lang in de sauna blijft na je krachttraining, kan dit een negatief effect hebben omdat je lichaam in katabole toestand verkeerd. Dit betekend dat het lichaam je spieren gaat gebruiken als energiebron. Dit leidt tot spierafbraak. Langer dan 15 minuten in de sauna zitten wordt daarom vooral voor krachtsporters afgeraden.

Lees ook:Drink chocolademelk na het sporten
Lees ook:Gezonde workout: Lachen!
Lees ook:Waarom krachttraining zo belangrijk is bij het afvallen
Lees ook:Het belang van Koolhydraten
Lees ook:De 4 grootste yoga fails

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>