9 Spieropbouwende voedingsmiddelen.

Spiermassa opbouwen. Dit is het doel van de meeste jongens die structureel naar de gym gaan. Daarom heeft Men’s Health een selectie van 9 spier op opbouwende voedingsmiddelen opgesteld. Lees ze hieronder:

1. Gember
‘Een excellente remedie tegen gastro-intestinale problemen, maar gember is ook een krachtige ontstekingsremmer,’ zegt Percy. Het Journal of Pain kwam er achter dat je door 11 dagen lang 2 gram per dag te eten, langzaam beginnende spierpijn met 25% kunt verminderen.

2. Zalm
‘In vet oplosbare vitamine D is essentieel  voor je kalk opname, en kalk speelt een belangrijke rol voor je spiercontracties,’ zegt sport voedingsdeskundige Mhairi Keil. Een filet van 85 gram levert al je ADH.

3. Biefstuk
Rijk aan creatine! Nutter zegt je voor een goede kwaliteit mager vlees te kiezen, want dit vlees hoef je alleen maar even dicht te schroeien. Dit houdt de creatine vast die helpt spieren van energie te voorzien tijdens een stevige workout. Uit 450 gram biefstuk, haal je 2 gram.

4. Quinoa
Als je 50 gram eet, krijg je 20 g van het plantensteroïd ecdysterone binnen. Dat is evenveel als in de legale ecdysteronesupplementen waar duizenden bodybuilders bij zweren. Waarom? Omdat ze spiergroei stimuleren, natuurlijk.

5. Spruitjes
Als je traint met gewichten is het aantal spiercellen in je spieren toegenomen. Veel daarvan waren ooit een stamcel, die via je beenmerg in je spierweefsel terechtkwam. In spruitjes zit de stof glucoraphanin, en volgens moleculaire biologen van de Second University of Naples prikkelt die stof stamcellen om zich te ontwikkelen tot spiercel.

6. Ananas
‘Perfect voor na een stevige maaltijd, want ananas bevat bromelain en dat breekt eiwitten af,’ zegt Nutter. Onderzoek heeft bewezen dat bromelain ook net zo effectief is als een ibuprofen als het om het bestrijden van DOMS (Delayed Onset Muscle Soreness), oftewel vertraagde spierpijn gaat.

7. Kurkuma
Een paar gram kurkumapoeder bevat genoeg van het gele curcumine om je spiergroei te versnellen. Curcumine remt de enzymen af die na een workout je spieren afbreken. Zo helpt curcumine je bij de opbouw van spierweefsel.

8. Verse haring
Een flinke hap verse haring levert je net iets meer vitamine D dan je op een dag nodig hebt. Hoe meer vitamine D er in je bloed circuleert, des te sterker en groter zijn je spieren. Spiercellen hebben vitamine D nodig om stoffen als fosfor op te nemen uit het bloed.

9. Groene thee
Drink een paar koppen groene thee voordat je naar de gym gaat. Braziliaanse onderzoekers ontdekten dat de fenolen in de thee je spieren beschermen tegen afbraak. Het resultaat? Je bouwt op de lange termijn meer spierweefsel op.

Lees ook:Eet groene tomaten voor een gespierder lichaam
Lees ook:5 tips om spierafbraak tijdens het cutten te minimaliseren
Lees ook:Vitamine C tegen spierpijn
Lees ook:Kom nou maar op met de lente, zonlicht is ook goed voor de spieren!
Lees ook:Is spierpijn noodzakelijk voor optimale spiergroei?

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>