7 valkuilen die je dik maken

Naast de bekendste oorzaak van overgewicht (te veel eten en te weinig bewegen) zijn er meer valkuilen die ervoor zorgen dat je dik wordt. Veel mensen lijden een levensstijl die dusdanig uit balans is, dat ze daardoor overgewicht hebben. Ook al eten ze gezond en sporten ze met regelmaat, toch hebben ze last van een te hoog vetpercentage. Hieronder zijn 7 valkuilen opgesteld die je onbewust dik maken. Herken jij je in één van deze valkuilen? Dan is het tijd om hier wat aan te doen en te voorkomen dat je steeds zwaarder wordt.

1: Je werkt te hard.

Hoe blij je baas ook met je is, overuren maken je nu niet bepaald slanker. Mensen die meer dan 40 uur per week werken, hebben gemiddeld 8% meer kans op obesitas, zo blijkt uit onderzoek van de Amerikaanse Centers for Disease Control and Prevention. Ook als je veel op zakenreis bent (meer dan 20 nachten per maand van huis), is de kans op obesitas maar liefst 92% groter dan wanneer je maar 1 tot 6 nachten per maand van huis bent. Zorg er dus voor dat je niet té veel uren in de week besteed aan je werk. Als het niet anders kan, zorg dan voor voldoende beweging tussen de werkuren door, en vergeet niet te ontspannen.

2: Je bent ontslagen.

Zonder baan en vast inkomen word je zwaarder. Gemiddeld 2.5 kilo per jaar. De stress van plotseling werkloos zijn kan zorgen voor slapeloze nachten en insomnia. Dit zorgt voor overgewicht. Sporten is hierop het beste antwoord. Uit onderzoek blijkt dat mensen die sporten ‘s nachts beter in slaap vallen en uitgeruster wakker worden. Ook verbeterd de slaapkwaliteit en heb je minder last van angsten en depressies.

3: Je gaat samenwonen.

Samenwonen maakt gelukkig, maar kan ook problemen met zich mee brengen. Eten is namelijk een stuk makkelijker wanneer je een partner in crime hebt. Als je huisgenoot een health freak is heb je mazzel. Maar als hij/zij een foodie is die dol is op eten, kan het minder voordelig uitpakken. Alle fantastische maaltijden die je partner voor je bereidt gaan immers met liefde door je maag, maar blijven plakken rond je middel. De meeste mensen komen zo 2 á 3 kilo aan als ze zijn gaan samenwonen. Zorg er dus voor dat je als je gaat samenwonen genoeg blijft bewegen en samen gezond en verantwoord gaat eten.

4: Voor de mannen: Je wordt vader.

Aankomen is vaak een onvoorziene bijwerking van gezinsuitbreiding. Gemiddeld komen vaders 2 kilo aan na de geboorte van hun eerste kind, zo blijkt uit onderzoek van de Northwestern University. Nieuwe vaders grijpen sneller naar gemaksvoedsel, waardoor ze sneller aankomen. Daarnaast zorgt de vaak onderbroken nachtrust ervoor dat je aankomt en verlangt naar koolhydraten. Kies als vader dus voor verantwoorde en gezonde voeding en ga wat vaker met je kind naar de speeltuin, waar jij wat pull-ups kunt doen aan het klimrek terwijl je kind aan het spelen is. Vrouwen daarentegen vallen juist af. De meeste vrouwen verliezen de helft van hun zwangerschapskilo’s binnen 6 weken na de geboorte van hun kind. De rest volgt in de maanden daarna.

5: Luiheid.

Vakantiegangers komen vaak tot wel 3 kilo aan, blijkt uit onderzoek van de University of Georgia. Dit komt doordat je op reis ongezonde eetgewoontes ontwikkelt die je nog weken na terugkomst aanhoudt. Je richt in korte tijd zoveel schade aan dat je niet genoeg kunt sporten om het er weer af te krijgen. Als je op vakantie gaat, waak er dan voor dat je niet te lui word. Doe elke dag een ochtend workout op het strand of bezoek de lokale sportschool. Pas ook op met de alcohol nuttiging. Het is verstandig om om de dag alcohol te drinken. Zo houd je deze lege calorieën onder controle.

6: Je wordt ouder.

Vanaf je 30ste verbrand je per dag 5 calorieën minder. Dat betekent 18250 calorieën, of 2.5 kilo, in 10 jaar tijd. Als je al overgewicht hebt, verbrand je nog trager calorieën. Sporten help om je metabolisme een boost te geven. Ook je spiermassa gaat omlaag terwijl je vet omhoog gaat als je ouder word. Vertraag dit proces door nooit te stoppen met krachttraining en voldoende eiwitten in te nemen.

7: Je bent geblesseerd.

Regelmatig hoor je verhalen van mensen waarbij het er op werk of tijdens het sporten in de rug schoot. Dergelijke blessures kunnen zorgen voor gewichtstoename. Maar liefst 14% van de mensen die geblesseerd raken op de werkvloer komt binnen een jaar flink in gewicht aan: zo’n 7% van hun lichaamsgewicht, of zelfs meer. Wanneer alledaagse dingen gepaard gaan met pijn heeft dit invloed op je gewicht. Het spreekt voor zich dat je niet wilt sporten als je pijn hebt, maar er kan ook een complex psychologisch proces aan de gang zijn. Als je bang bent dat je niet zult herstellen, verloopt je revalidatie ook minder voorspoedig dan wanneer je een positieve instelling hebt. Hetzelfde geldt ook voor operaties. Een verwachting kan de kwaliteit van het herstel beïnvloeden, blijkt uit onderzoek. Dus als je je tailleomvang wilt laten krimpen, of in elk geval voorkomen dat je buik verder uitzet, kan het geen kwaad om met een therapeut in gesprek te gaan.

Tijd om je lifestyle te veranderen en te voorkomen dat de kilo’s er onbewust bij komen!

Bron: Men’s Health.

Lees ook:Vaderschap maakt volgens onderzoekers zwaarder
Lees ook:Moet je eten voor het sporten?
Lees ook:Bulken voor beginners
Lees ook:7 rare dingen die je helpen met afvallen
Lees ook:De beste cardiosporten voor sportschoolmijders

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>