Waarom weinig slaap je dik maakt

Te weinig slaap kan je buik groter maken. Het gooit je stofwisseling in de war, ontdekte tijdschrift Obesity recentelijk.

Na vier of vijf uur slaap in één nacht nam de ruststofwisseling (het aantal calorieën dat je lichaam verbrandt in rust) van proefpersonen met bijna 3 procent af. Dat komt neer op het verbranden van 45 calorieën minder.

Waarom dit gebeurt is niet helemaal duidelijk, maar de onderzoekers denken dat het te maken heeft met homeostase, kort gezegd: de missie van je lichaam om alles in balans te houden. Omdat je de dag na je korte nacht langer wakker bent, verbrandt je lichaam minder calorieën per dag om dit te compenseren.

De kans is daarom groot dat je meer eet dan verbrandt, aangezien je geneigd bent ongezond te eten door je vermoeidheid en je lichaam minder calorieën verbrandt. Volgens een eerder onderzoeken blijkt zelfs dat mensen bijna 500 calorieën meer aten per dag wanneer ze de avond ervoor te weinig slaap hadden gehad. Dit komt waarschijnlijk doordat een slaaptekort zorgt voor de afgifte van hormonen die je hongerig maken.

Het goede nieuws: je kunt het effect terugdraaien. Een nacht slechte slaap kan gecompenseerd worden met één nacht 12 uur lang slapen. Daarna is je stofwisseling ‘gereset’.

Bron: Menshealth.nl

Lees ook:Van slaaptekort ga je schransen
Lees ook:Intellectueel werk maakt dik
Lees ook:‘s Ochtends sporten of ‘s avonds sporten?
Lees ook:Het recept voor een goede nachtrust? Sporten!
Lees ook:Luie manieren waarop je kunt afvallen (deel 3)

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>