Verban Sit-ups en Crunches voorgoed uit je trainingsschema

Jaren lang hebben we gedacht dat de sit-up, de crunch en alle honderden variaties hiervan hét antwoord waren op sterke en grote buikspieren. Echter laat wetenschappelijk onderzoek zien dat deze oefeningen ernstig gevaarlijk zijn voor de onderrug, en helemaal niet zorgen voor een sixpack. Dit betekend niet dat we vanaf nu het trainen van de buikspieren links kunnen laten liggen, maar we moeten ze op een totaal andere manier trainen waardoor ze toch sterk worden.

Gevaar voor de onderrug

Alle buikspieroefeningen waarbij er een bolle rug word gemaakt zijn een gevaar voor de onderrug. Er komt hierdoor namelijk een extreem grote druk op de onderrug te staan waardoor de ruggenwervels als het ware worden platgedrukt. Hierdoor komen de zenuwen tussen de ruggenwervels klem te zitten. Dit kan leiden tot ernstige blessures en uiteindelijk zelfs de oorzaak zijn van een hernia.

Hoe moet je de buikspieren dan wel trainen?

Daar is maar één antwoord op: Core & Stability oefeningen. Deze oefeningen trainen de buikspieren zelfs beter dan alle sit-ups en crunches én versterken daarnaast ook nog eens alle rompspieren, wat lage rugklachten juist voorkomt en waardoor je met meer gewicht kan trainen. Bekende Core en Stability oefeningen zijn de plank en de sideplank. Lees het artikel Het belang van Core$Stability training om meer voordelen te zien van Core&Stability training.

Daarnaast is het belangrijk om zoveel mogelijk oefeningen te doen met losse gewichten en zo veel mogelijk krachtapparaten te vermijden. Oefeningen met losse gewichten trainen namelijk ook de buikspieren omdat je balans moet zoeken tijdens de uitvoering van deze oefeningen.

De squat, deathlift, lunges en alle varianten hiervan zijn de beste oefeningen voor het trainen van de buikspieren. Dus door deze oefeningen veel te doen zal je sixpack ook goed zichtbaar zijn als je vetpercentage laag genoeg is. De squat, deathlift en lunges zijn ook perfecte Core&Stability oefeningen.

Tijdsverspilling

Het apart trainen van je buikspieren na een workout door middel van crunches en sit-ups heeft dus geen enkele zin en is geen meerwaarde voor het creëren van een sixpack, maar is een aanslag op je wervelkolom en een verspilling van kostbare tijd.

Lees ook:De 5 grootste fabels over het trainen van je buikspieren
Lees ook:Het belang van Core&Stability training
Lees ook:Welke buikspieroefening zorgt voor de snelste sixpack?
Lees ook:De beste manier om een sixpack te krijgen
Lees ook:7 voordelen van het trainen op eigen lichaamsgewicht

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>