Koffie of Thee. Wat is gezonder?

Thee en koffie zijn 2 van de meest populaire warme cafeïne-houdende dranken op aarde. Elk bieden een scala aan voordelen voor de gezondheid, maar welke is echt beter voor jou: Koffie of thee?

Energie:

Het duurt ongeveer 10 minuten voordat je het effect van cafeïne voelt. Cafeïne zorgt ervoor dat het lichaam specifieke hormonen vrijmaakt. Deze hormonen zorgen ervoor dat je wakker en actief bent, en geven je hartslag en bloeddruk een boost. Koffie bevat 2 keer zoveel cafeïne als thee. Een kopje thee bevat tussen de 14 en 61 milligram cafeïne (wat ook best wel veel is), terwijl een kopje koffie maar liefst minstens 95 milligram aan cafeïne bevat.

- Wat is beter voor energie: Koffie

Algemene gezondheid:

Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat de gemiddelde volwassene  wie 2 tot 3 kopjes koffie per dag drinkt, minder kans heeft op diabetes, hart- en vaatziekten, ademhalingsziekten en andere medische aandoeningen. Ook vergroot de kans op een langer leven met 10 tot 13 procent als je per dag dit aantal kopjes koffie drinkt. Koffie bevat veel vitaminen en mineralen, en de koffiebonen zitten ook nog eens vol met antioxidanten. Doordat de koffiebonen zo vol zitten met antioxidanten, zitten er in een kop koffie meer antioxidanten dan in een kop thee.

Ondanks dat, heeft thee ook enorm veel gezondheidsvoordelen, vooral groene thee. Groene thee oxideert niet. Daarom bevat het meer gezonde antioxidanten genaamd: Catechines. Epigallocatechinegallaat, beter bekend als EGCG, is een polyfenolen verbinding in groene thee dat de kans op kanker verminderd. Ook stimuleert EGCG de aanmaak van witte bloedcellen. Hierdoor worden virussen efficiënter te lijf gegaan.

- Wat is beter voor de algemene gezondheid: Zowel koffie als thee

Afvallen:

Cafeïne verhoogt je metabolisme. Hierdoor verbrand je gedurende de dag meer calorieën. Ook geeft cafeïne je de nodige energie voor een goede workout, waardoor je meer calorieën verbrand tijdens je workout. Echter, uit recent onderzoek gepubliceerd in The American Journal of Clinical Nutrition zorgt het dagelijks drinken van groene thee ervoor dat de buikomvang in 12 weken met 1 inch (2.45 centimeter) afneemt. Dit komt doordat de cafeïne en EGCG in groene thee de vet cellen laat krimpen en de spiercellen meer activeert.

- Wat is beter voor het afvallen: Thee

Spiergroei:

Terwijl thee beter is als het gaat om afvallen en vet verbranden, wint koffie het op het gebied van het opbouwen van spiermassa. Dit komt puur door het hoge cafeïne gehalte in koffie. Cafeïne stimuleert de spieren, waardoor je meer herhalingen kan maken met zwaarder gewicht. Onderzoekers van de universiteit van Nebraska-Lincoln, rapporteerden dat getrainde mannen na het nemen van koffie voor de training in staat waren meer herhalingen te maken tijdens het bankdrukken. Ook konden krachtsporters na het nemen van koffie voor de training, 5 pond (2.27 kg) meer wegdrukken bij het bankdrukken.

- Wat is beter voor spiergroei: Koffie

Betere stemming:

Koffie geeft je meer energie, maar als het gaat om een betere stemming wint thee het van koffie. Dit komt door de L-theanine in thee. L-theanine is een aminozuur dat verantwoordelijk is voor het vergroten van de alfa hersenactiviteit, die ontspanning bevorderd en angst verminderd. Volgens een recente studie gepubliceerd in The European Journal of Applied Physiology, kregen thee drinkers een verlaagde hartslag door simpelweg te ruiken aan hun thee.

- Wat is beter voor een positieve stemming: Thee

Conclusie:

Zoals je kan zien hebben koffie en thee zowel beide veel voordelen. De één wint het niet van de ander omdat het evenwicht van gezondheidsvoordelen vrijwel gelijk is. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je vanaf nu de hele dag door koffie en thee gaat drinken. Om gebruik te maken van de voordelen van cafeïne mag je niet meer dan 400 milligram cafeïne per dag in nemen. Blijf dus vooral doorgaan met het dagelijks drinken van koffie en thee, maar overdrijf niet. Hierdoor maak je gebruik van de voordelen die zowel koffie als thee met zich mee brengen.

Ik zeg tijd voor een bakkie!

Lees ook:Cafeïne zorgt voor betere fitnessresultaten
Lees ook:Borsten krimpen door koffie
Lees ook:Nooit te moe om te trainen
Lees ook:4 soorten eten die je fitheid een boost geven
Lees ook:Koffie tegen spierpijn

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>