6 fouten waardoor afvallen niet lukt

De volgende veelvoorkomende slechte eetgewoontes belemmeren het succesvol afvallen. Als het afvallen bij jou moeizaam gaat, zullen er zeker fouten tussen staan die jij ook maakt.

Probeer ze niet allemaal in 1 keer op te lossen. Kies van de onderstaande fouten één of twee fouten uit die het grootste verschil kunnen maken en start daar mee. Als direct gaat werken aan alle zes de fouten houd je dit namelijk nooit lang vol. Als je stapje voor stapje jezelf slechte gewoontes afleert, dan vergroot je de kans dat je daadwerkelijk van deze slechte gewoontes afkomt. En daarmee vergroot je ook meteen je kans op een gezonder en fitter lichaam voor de rest van je leven.

Fout 1: Overslaan van maaltijden
Hoe druk je het ook hebt, sla nooit een maaltijd over. Het overslaan van maaltijden zorgt er namelijk voor dat je hongergevoel in de war raakt. In je hersenen wordt je hongergevoel gereguleerd, glucose is de brandstof die ervoor zorgt dat je hersenen goed hun werk doen. Als je het ontbijt overslaat of geen snack neemt, dan hebben je hersenen geen energie om zich te verzetten tegen de verleiding van ongezond eten.
Het overslaan van maaltijden zorgt ervoor dat je ’s avonds jezelf sneller vol stopt. Je hersenen hebben simpelweg niet de kracht om jou aan je dieet te houden.

Fout 2: Te snel eten
Heel snel je maaltijd naar binnen werken is een hele slechte gewoonte. Hiermee geef je je hersenen niet de tijd om je hongergevoel te stoppen waardoor je niet het idee hebt dat je vol zit. Dit leidt tot te veel eten, en zo zit je al snel over je maximale aantal calorieën heen. In een experiment, gepubliceerd in the Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, aten 17 gezonde mannen 300 ml ijs. Het ene deel van de mannen at het in 5 minuten, het andere deel deed er een half uur over. Volgens onderzoeksauteur Alexander Kokkinos, bleek uit het experiment dat de groep mannen die een half uur over het ijs deed, dat de hormonen PYY en GLP-1 een sterker signaal afgaven dat de mannen vol zaten. Oftewel, als je langzamer eet, verdwijnt je hongergevoel beter.

Fout 3: Cheatweekenden
Een heel weekend cheaten maakt het je moeilijker om op maandag weer gezond te gaan eten. In een recent onderzoek in The Journal of Clinical Investigation gebruikten onderzoekers ratten om het effect  te meten van palmitinezuur (verzadigd vetzuur) op leptine, een hormoon wat je hongergevoel reguleert.
“Uit de resultaten bleek dat palmitinezuur binnen drie dagen in staat is om leptine te blokkeren. Hierdoor wordt het hongergevoel ontregelt,” zegt onderzoeksauteur Deborah Clegg. Dus als je begint met burgers op vrijdag, friet op zaterdag en eindigt met een bucket vol met kip op zondag is de kans groot dat je op maandag je hongergevoel zo in de war is dat je gaat overeten.

Fout 4: Zout eten
Natrium is hartstikke verraderlijk – het zorgt ervoor dat je onbewust meer eet. Ga maar bij jezelf na: die zak chips gaat op zodra ‘ie geopend wordt, net zoals die schaal nootjes.

Fout 5: Alcohol drinken
Geloof het of niet, alcohol is je echte vijand als je gewicht wilt verliezen. Twee biertjes per avond zorgt al voor meer dan 2000 calorieën per week. Het kost je meer dan twee uur om al die calorieën er weer af te trainen. Behalve de grote hoeveelheid calorieën, zorgt alcohol er ook voor dat je wilskracht afzwakt, wat vervolgens leidt tot impulsieve beslissingen, zoals een extra rondje bitterballen.

Fout 6: Laat eten voor de tv
Dit zijn eigenlijk twee slechte gewoontes in één. Je eet calorieën terwijl je er geen verbrandt én je saboteert je geheime afvalwapen: slaap. Uit onderzoek blijkt dat mensen die voor de televisie eten meer calorieën binnenkrijgen (bijna 300) dan degenen die niet voor de televisie eten. En hoe meer televisie zij kijken, hoe minder actief ze zijn. Onderzoekers aan de University of Chicago toonden aan dat mensen die drie uur te weinig slaap kregen, in de daarop volgende dagen 200 extra calorieën binnenkregen dan degenen die 8,5 uur slaap hadden.

Voor degene die proberen af te vallen, zullen er vast herkenbare dingen tussen staan. Probeer deze slechte gewoontes af te leren en maak van je afval missie een succes!
Bron: Men’s Health

 

Lees ook:Slanker én meer energie met 5-6 maaltijden per dag
Lees ook:Waarom weinig slaap je dik maakt
Lees ook:De meest voorkomende fouten tijdens het roeien
Lees ook:De 5 meest gemaakte fouten in de sportschool
Lees ook:Hoe komt het dat ik veel sport, maar toch niet afval?

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>