5 Redenen en voordelen om te Squatten

De Squat is de koning van alle oefening en brengt enorm veel voordelen met zich mee. De squat is daarom ook 1 van de favoriete oefeningen van bodybuilders, powerlifters en andere atleten. Samen met de deathlift, is er geen andere oefening die een grotere impact heeft op de maximale spieropbouw, het metabolisme, de vetverbranding en het energieverbruik. Hieronder 5 redenen en voordelen waarom de Squat de beste oefening ter wereld is.

1: Squats zorgen overal in het lichaam voor optimale spieropbouw

Als je aan het squatten bent, ben je niet alleen maar alle spieren in je benen en billen aan het prikkelen maar bouw je ook je bovenlichaam op. Het doen van squats creëert een hoog anabolisch niveau door het gehele lichaam. Dankzij squats komt er meer testosteron vrij en wordt het groeihormoon meer geprikkeld dan bij welke andere oefening dan ook. Dit komt omdat de beenspieren de grootste en sterkste spieren in het lichaam zijn. Samen zorgen de beenspieren voor een enorme stimulans aan spier opbouwende hormonen. Het lijkt misschien contra-intuïtief, maar het trainen van de benen ontwikkeld niet alleen het onderlichaam, maar biedt bijvoorbeeld na een arm workout de groeibevorderende stimulus die nodig is om de biceps en triceps te laten herstellen. De hormonale respons van het trainen van de benen, in het bijzonder bij het squatten, zorgt ervoor dat het bovenlichaam sneller en efficiënter groeit. Squats kunnen niet vermeden worden als je een gespierd en gebalanceerd lichaam wilt opbouwen!

2: Squats verbranden meer vet!

De squat is een meer gevorderde en samengestelde oefening. Hierdoor kost een squat veel meer moeite en vraagt de squat meer van het lichaam dan andere oefeningen. Dit betekend dat je meer calorieën verbrand tijdens het uitvoeren van de squat omdat het lichaam harder moet werken om de beweging te maken. Ook gebruik je tijdens de squat veel meer spieren dan bij de meeste andere oefeningen. Hoe meer spieren je gebruikt tijdens een oefening, hoe meer calorieën je verbrand. Spieren zijn de vetverbranders van het lichaam. Hoe meer spiermassa je hebt, hoe meer vet je verband. Door het aantal squats wat je wekelijks doet omhoog te brengen, zal je zowel in je benen als het bovenlichaam meer spiermassa creëren, waardoor je dus meer vet verbrand tijdens het sporten én tijdens rust.

3: Squats helpen blessures te voorkomen

Squats verstevigen je pezen, botten en gewrichtsbanden in je onderlichaam. Hierdoor worden blessures voorkomen en verminderd. Tevens worden de meeste blessures veroorzaakt door zwakke en niet goed ontwikkelde spieren. Squats kunnen deze spieren helpen verstevigen.

4: Squats verbeteren de Core, stabiliteit en mobiliteit

Squats verstevigen je romp spieren. Dit zorgt voor een betere balans en stabiliteit. De core is de basis van het lichaam en moet dus sterk genoeg zijn. Ook verbeteren squats de communicatie tussen de spieren en de hersenen, waardoor je minder snel valt en wanneer je toch valt, je jezelf goed op kan vangen. Hierdoor is de kans op botbreuken en ander letsel kleiner. Ook verstevigen squats de spieren die je gebruikt tijdens normale dagelijkse activiteiten zoals lopen, traplopen en tillen.

5: Squats verbeteren atletische prestaties

Squats verbeteren de kracht en explosiviteit. Hierdoor word je sneller en krijg je een betere sprongkracht. Atleten hebben hier baat bij. Daarnaast hebben atleten baat bij alle bovengenoemde voordelen van squats.

Er bestaan geen andere oefeningen die zo veel voordelen met zich meebrengen dan squats en daarom zijn squats de beste oefeningen op aarde. Ik raad iedereen dan ook aan om squats als standaard toe te voegen aan je trainingsschema. Als je dit al doet, sla ze dan nooit over! Fitnessdoelen worden veel sneller bereikt dankzij squats.

Lees ook:De Top 3 beste fitness oefeningen
Lees ook:De makkelijke 30 dagen squat challenge
Lees ook:6 oefeningen voor grotere benen
Lees ook:10 redenen om aan Deadlifts te doen
Lees ook:5 oefeningen voor een strakke ronde kont

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>