Ouderen: 3 uur per week bewegen, 5 jaar langer leven

We wisten al dat sporten en bewegen enorm veel positieve gezondheidseffecten met zich mee brengt. Dit recente onderzoek bevestigd nog eens duidelijk dat bewegen onder ouderen de levensduur kan verlengen met maar liefst 5 jaar!

(RTL nieuws) Regelmatig bewegen heeft hetzelfde effect op de levensverwachting bij oude mensen als stoppen met roken. Dat blijkt uit Noors wetenschappelijk onderzoek dat is gepubliceerd in The British Journal of Sports Medicine.

Uit het onderzoek onder 5700 oudere mannen in Noorwegen blijkt dat drie uur oefeningen doen per week de levensverwachting met vijf jaar kan verhogen. De onderzoekers roepen in The British Journal of Sports Medicine op om campagnes te beginnen om fitness bij oudere mensen aan te moedigen.

De oefeningen hoeven volgens de onderzoekers van het universiteitsziekenhuis in Oslo niet eens heel intensief te zijn. Ook lichte oefeningen, zoals fietsen of wandelen, zouden helpen. Als het maar niet minder dan drie uur is, anders heeft het nauwelijks effect.

Zelfs als je pas begint met trainen als je ouder dan 70 jaar bent, vergroot het de levensverwachting flink.

Nederland doet het goed

In Nederland bewegen veel ouderen regelmatig. Uit onderzoek van de Britse hartstichting blijkt dat slechts 14 procent van onze ouderen niet of te weinig aan lichaamsbeweging doet. Dat is weinig als je het vergelijkt met andere Europese landen. In Portugal is dat 69 procent, in Polen 55 procent en in Engeland 44 procent.

Lees ook:Sporten beter dan Prozac
Lees ook:Hardlopen maakt minder snel oud
Lees ook:Honden helpen ouderen met sporten
Lees ook:Sporten goed voor seksleven
Lees ook:Fitness trackers helpen ouderen met afvallen

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>