Maak je borst maar nat: de vijf beste oefeningen voor je borst

Als je mij op de man af vraagt wat mijn favoriete spier is, dan denk ik toch dat je de musculus pectoralis mag aankruisen namens mij. Ik heb altijd al een fascinatie gehad voor de borstspier. Het is het eerste wat ik naar kijk bij een bodybuilder, en heb er altijd voor gezorgd dat als ik onverhoopt tijd tekort kwam mijn borstwork-out er hoe dan ook níet bij inschoot.

Dat ik er dan ook een keer aandacht aan zou besteden op dit blog lag dan ook min of meer voor de hand Daarom bij deze, de vijf beste oefeningen voor je borst, op een rijtje gezet door Fitness-weetjes.nl. Eerder besteedde ik al aandacht aan de vijf beste rugoefeningen, deze keer mag je je borst natmaken

Opdrukken

Iedereen kent de push up. Het is een van de oudste en bekendste oefeningen om kracht en spieren op te bouwen, en laagdrempelig bovendien; het enige dat je nodig hebt om push ups te kunnen doen is je eigen lichaamsgewicht. Dit maakt het ideaal om thuis of onderweg uit te voeren, maar vaak zijn de push ups ook onderdeel van een fitnessschema omdat het een groot deel van het bovenlichaam aanspreekt.

Bankdrukken

Het bankdrukken is misschien wel de bekendste oefening uit het bodybuilden. Bankdrukken, in het Engels ‘bench pressing’ of ‘benching’, is de basisoefening om je borst te trainen. Met deze oefening belast je het middelste gedeelte van de borstspier, de musculus pectoralis, en tevens de triceps, de voorkant van je schouders en rug.

Dumbell flyes

Eén van de dingen die mij gek genoeg is bijgebleven uit een boek over Arnold Schwarzenegger was dat hij het uitvoeren van de dumbell flyes omschreef als ‘het omarmen van een boom’. Om je ellebogen helemaal achter tot achter je lichaam te kunnen bewegen is het noodzakelijk om een fitnessbankje te gebruiken voor deze oefening. De primaire spiergroep die je hiermee aanspreekt zijn naast de borst- ook de schouderspieren.

Machine chest press

De machine chest press is een manier om je borstspieren vanuit een zittende positie te trainen op een, heel logisch, chest press machine. Met deze oefening kun je je spierdefinitie trainen of er kracht mee ontwikkelen.

Cable crossover

De cable crossover is een mooie variatie om je borst te trainen met behulp van de kabelmachine. Met deze oefening train je naast je borst, je schouders, je triceps en een groot deel van je buikspieren. De cable crossover kun je op verschillende manieren uitvoeren zodat je de focus kunt leggen op de bovenkant, onderkant of het midden van je borst. Houd er rekening mee dat de cable crossover een isolatieoefening is, dus voer deze uit nadat je de zwaardere sets voor je borstspieren hebt gedaan.

Lees ook:De beste training voor een grote chest
Lees ook:Deze spieren moet je trainen om sneller af te vallen!
Lees ook:Verander in een afgetraind topatleet dankzij Supersets!
Lees ook:Mannen: de beste oefeningen voor thuis
Lees ook:Variatie = progressie

Geen reacties // Reageer

0 thoughts on “Maak je borst maar nat: de vijf beste oefeningen voor je borst

  1. Pingback: Zet je beste beentje voor met de vijf beste beenspieroefeningen | Fitness

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>